Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
20 januari 2015
 

Cross-channel-marketing verbetert customer experience retail

 
 

Om een waardevolle dialoog met klanten aan te gaan, moeten marketeers gebruikmaken van best-practices op het gebied van moderne marketing. Zo zetten ze gepersonaliseerde, gerichte marketingcampagnes via meerdere kanalen op.

In hoeverre organisaties moderne marketing bedrijven, varieert echter van branche tot branche. Sommige sectoren omarmen marketingtechnologieën en bijbehorende best-practices sneller dan andere.

Best-practices
Om de mate van marketingontwikkeling in sectoren in kaart te brengen en te laten zien wat de impact van best-practices voor moderne marketing op de business is, gaf Oracle aan Forrester Consulting de opdracht onder marketingbeleidsmakers een wereldwijd onderzoek uit te voeren. Dat onderzoek toont aan dat retailmarketeers koploper zijn als het gaat om het overstappen naar moderne marketing. Ook lopen ze voor op andere sectoren op een groot aantal belangrijke punten, die van invloed zijn op de customer experience en algehele bedrijfsprestaties.

Marktontwikkeling
Om de mate van marketingontwikkeling in sectoren in kaart te brengen en te laten zien wat de impact van best-practices voor moderne marketing op de business is, gaf Oracle Forrester Consulting de opdracht onder marketingbeleidsmakers een wereldwijd onderzoek uit te voeren.
In het onderzoek, getiteld: Why You Need To Be A Modern Marketer: The Business Impact of Marketing Maturity in the Age of the Customer werd onderzocht in hoeverre best-practices voor moderne marketing zijn ingevoerd in twintig sectoren, waaronder elektronica, energie, financiële dienstverlening, gezondheidszorg, productie, media, retail en telecom.
Uit het onderzoek blijkt dat marketeers in de retail koploper zijn in de overstap naar moderne marketing. Ook lopen ze op belangrijke gebieden vóoor op collega’s uit andere sectoren, zoals investeringen in datamanagement en technologie voor gedragsmonitoring, en marketingintegratie.
46 procent van de retailorganisaties heeft slimme, doelgerichte mogelijkheden waarmee ze beschikken over realtime feedback en geavanceerde overzichten om zo de betrokkenheid van de consument en de marketingeffectiviteit te vergroten. Ter vergelijking: slechts 31 procent van alle respondenten uit andere sectoren geeft aan eenzelfde niveau van doelgerichtheid te hebben.
Voor wat betreft marketingintegratie blijkt dat 42 procent van de retailorganisaties op dit moment gebruikmaakt van een volledig geïntegreerd cross-channel-marketingplatform voor uitgebreide marketingorkestratie. Daarentegen geeft slechts veertien procent van de respondenten uit andere sectoren aan eenzelfde niveau van integratie te hebben.

Concurreren in de digitale economie
 "Om op een succesvolle manier te concurreren in onze huidige digitale economie, moeten marketeers constant hun aanpak verfijnen en optimaliseren om zo hun klanten beter te begrijpen en ze beter aan zich te binden," zegt Andrea Ward, vice president marketing van Oracle Marketing Cloud. "De retailbranche staat erom bekend klantgericht te zijn en loopt voorop in de overstap naar meer klantgerichte best-practices voor moderne marketing. Door nieuwe datatechnologieën te omarmen en te gaan voor een geïntegreerde marketingaanpak, zijn retailers in staat een digitale dialoog met hun klanten te creëren met de juiste boodschappen op het juiste moment."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken