Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Cross-Channel voorraadbeheer is volgende Omni-Channel uitdaging voor retailers

17 december 2014 - hybris heeft een onderzoek van RSR gepubliceerd waaruit blijkt met welke uitdagingen retailers te maken hebben bij de overgang naar de volgende fase van omni-channel commerce. 

Het door hybris gesponsorde onderzoek, met de titel 'Omni-Channel Retail 2014: Double Trouble', bevat een analyse van business drivers, kansen en organisatorische beperkingen die gepaard gaan met de omni-channel strategieën van retailers. Volgens het rapport is de juiste implementatie van voorraad- en orderbeheer de grootste uitdaging waar retailers nu mee te maken hebben, als ze zich commercieel willen door ontwikkelen. Dit is inmiddels belangrijker geworden dan gegevensbeheer. Uit de resultaten blijkt dat 93 procent van de retailers systeembrede zichtbaarheid van de voorraad weliswaar noemt als het belangrijkste onderdeel bij het uitvoeren van hun omni-channel fulfilmentstrategie, maar dat slechts 45 procent die ook daadwerkelijk kan realiseren. Daar komt nog bij dat slechts 39 procent dit streven in de praktijk brengt door alle kanalen te synchroniseren.
Het onderzoek gaat in op de impact van de nieuwe realiteit van het winkelen. Consumenten verwachten dat hun winkelervaring begint en eindigt in het digitale domein, of dat hun ervaring in het winkelpand wordt aangevuld door digitale mobiele voorzieningen.

Drie belangrijke conclusies
Uit 'Omni-Channel Retail 2014: Double Trouble' komen drie belangrijke conclusies naar voren:
  • 'Retailwinnaars' ontwerpen de digitale ervaring met een tweeledige doelstelling, namelijk: meer transacties afhandelen in de digitale ruimte en de verkoop in de fysieke winkel opstuwen;
  • Omni-channel fulfilment heeft topprioriteit voor retailers: 53 procent wil dat klanten een product kunnen kopen, laten bezorgen of retourneren via het kanaal van hun keuze;
  • Flexibele fulfilment vereist aanpassingen aan operationele systemen en processen, zodat deze efficiënt aansluiten bij de verwachtingen van klanten, die altijd en overal geholpen willen worden.

Digitale en fysieke werelden
Het onderzoek onthulde eveneens hoe de retailers, die uitblinken in de wereld van omni-channel retail, erkennen dat hun digitale en fysieke werelden inherent met elkaar verbonden zijn. Dit inzicht is de sleutel tot het verhogen van de opbrengst – via welk kanaal de klant zich ook aandient. Retailers die dit potentieel erkennen, bekijken nu hoe ze de operationele uitvoering kunnen verbeteren, zodat ze klaar zijn voor de kansen op het gebied van omni-channel fulfilment.

Complexere aankooppaden
"Dat consumenten kiezen voor steeds complexere paden naar hun aankoop, is een onmiskenbare trend die het concept van een enkel verkoopkanaal steeds irrelevanter maakt," aldus Stefan Schmidt, Vicepresident Commerce & Cloud Strategy van hybris. "Zoals het onderzoek aantoont, zijn retailers die geen naadloze ervaring aanbieden tussen hun digitale en hun fysieke kanaal, in het nadeel ten opzichte van de degenen die uitblinken in het integreren van hun fysieke en digitale kanaal. Zij maken het voor klanten makkelijk om producten te kopen op elk kanaal en via elk kanaal. Daarom is het noodzakelijk dat retailers ondernemingsbrede processen inrichten die ervoor zorgen dat ze kunnen waarmaken wat ze hun klanten beloven."

Het totaalplaatje – de cirkel rond maken
Terwijl de nadruk oorspronkelijk lag op het vergaren van gegevens om zo 'een compleet klantbeeld' te krijgen, blijkt uit het rapport dat de nadruk nu meer komt te liggen op het scheppen van een flexibele supply chain, omdat retailers 'de cirkel rond willen maken' en een betere klantervaring willen aanbieden. Retailers zijn aan het kijken hoe ze hun verkoopstrategieën kunnen uitbreiden tot buiten hun winkels en hoe ze kunnen voorzien in de beloftes van omni-channel fulfilment. Ze worden  daarbij gehinderd door twee belangrijke organisatorische factoren: 44 procent van de respondenten was niet in staat om omni-channel voorraad- en orderbeheer te realiseren, terwijl 42 procent niet beschikte over een geconsolideerd klantbeeld voor alle kanalen.

Versterken bevoorradingsketen
"De volgende prioriteit voor retailers is het versterken van de bevoorradingsketen om zo de 'altijd actief'-mentaliteit uit te breiden naar alle onderdelen van de winkelervaring. Daardoor krijgen ze te maken met een dubbele uitdaging: voldoen aan de behoeften van de klant en aan die van het bedrijf," vertelt Nikki Baird, Managing Partner bij RSR Research.  "Nu retailers zich richten op een aanpassing van hun operationele systemen en processen, zodat deze zijn ingericht om 24/7 winkelen efficiënt te ondersteunen, is het van groot belang om over de volle breedte van het bedrijf zicht te krijgen op klant- en voorraadbeheer.  Daarmee kunnen ze de operationele maatregelen  nemen die nodig zijn om aan de cross-channel wensen en behoeften van klanten tegemoet te kunnen komen." Retailers die deze uitdaging overwinnen, zijn vervolgens flexibel genoeg om de cross-channel klantbehoeften goed in beeld te krijgen en daaraan tegemoet te komen met de beschikbare voorraden, waar die zich ook bevinden.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.