Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
25 november 2014
 

Bloggen steeds lucratiever

 
 

Het Nederlandse bedrijfsleven schat de invloed van bloggers eindelijk op waarde. Blog PR, of 'blogger relaties', neemt momenteel een vlucht in ons land.

Meer dan 90 procent van de bloggers geeft in de IPREX Blogbarometer 2014 aan met regelmaat en met uiteenlopende informatie actief te worden benaderd door bedrijven. In bijna de helft van de gevallen zelfs meerdere keren per week. In een kleine twintig procent van de gevallen gaat het om persberichten en evenementuitnodigingen. Ook laten bloggers zich vaker betalen voor hun aanwezigheid en ‘posts’. Populaire bloggers vooral in mode en ‘food’  ontvangen al snel 250 tot 350 euro om aanwezig te zijn op een persevenement en voor een posting op hun blog.
De IPREX Blogbarometer vindt zijn oorsprong in Finland (2008). Sinds 2014 wordt de studie uitgevoerd in tien Europese landen. In Nederland zijn Creative Venue PR en dochterbedrijf Socialite Online PR, beide als lid van het wereldwijde IPREX PR netwerk, verantwoordelijk voor het in kaart brengen van het Nederlandse bloggersscene.

Blogger relaties 
Nederland loopt samen met Finland en het Verenigd Koninkrijk voorop in blogger relaties. Het bedrijfsleven erkent duidelijk de plaats die bloggers innemen in het groeiende online medialandschap, én hun invloed op de aankoopbeslissingen van consumenten. Bloggers zelf merken dat hun inspanningen steeds meer effect hebben: meer dan de helft denkt binnen nu en vijf jaar zelfs meer invloed te hebben op het koopgedrag van consumenten dan traditionele media.

Bloggers: meer informatie en vaker betaald
De slimme blogger kapitaliseert op deze ontwikkelingen van toenemende invloed. Bloggers ontvangen steeds vaker informatie (persberichten (zeventien procent), uitnodigingen (achttien procent), samples (vijftien procent). Meer dan de helft (55 procent) krijgt inmiddels af en toe betaald om een blog te posten. De bedragen die bedrijven per blog betalen lopen uiteen: van een paar tientjes tot honderden euro's. In het Verenigd Koninkrijk ligt het percentage dat betaald krijgt inmiddels op 65 procent. In Duitsland is dat nog maar achttien procent van de bloggers.

Bloggerlandschap
"Het Nederlandse bloggerlandschap wordt steeds commerciëler," aldus Marianne Aalders, managing partner van Socialite. "Het gros van de bloggers wordt steeds vaker benaderd en speelt hier handig op in. Hun positie wordt steeds sterker: unieke bezoekersaantallen liggen inmiddels gemiddeld rond de 10.000 per maand, los van uitschieters met honderdduizenden dagelijkse lezers. Voor bedrijven zijn dit interessante aantallen. En omdat de match tussen blogger, lezer en product heel nauwkeurig te bepalen is, zijn blogs extra aantrekkelijk omdat bedrijven zichzelf kunnen positioneren in hart van de doelgroep. Een blog beperkt zich vaak tot één onderwerp, en trekt een lezersdoelgroep aan die specifiek in dit onderwerp geïnteresseerd is. Verkoopt u bijvoorbeeld make-up producten, dan zijn beautyblogs het perfecte kanaal voor de promotie van uw product."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 248.53 -0.63 %
Stijgers Dalers
Altice 8.72  7.7 %
Yatra 5.4  6.3 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.45  -4.3 %
Brill kon 34.85  -1.8 %
Meer beurs