Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
25 november 2014
 

Nederlander laat zich leiden door korting bij online shoppen

 
 

Niet alleen tijdens de halfjaarlijkse sale in de winkelstraten laten Nederlanders hun keuze voor een winkel voor een belangrijk deel afhangen van de korting die zij ontvangen. Ook bij het online shoppen vormt korting een belangrijke keuzefactor.

Dit blijkt uit onderzoek van Webloyalty in samenwerking met Blauw Research. Meer dan de helft (55 procent) van de Nederlanders baseert zijn of haar keuze voor de eerste aankoop in een online winkel op de te ontvangen korting.

Vrouwen gevoeliger voor korting
Het onderzoek laat ook zien dat vrouwen bij het online shoppen gevoeliger zijn voor korting dan mannen, voor 61 procent van de vrouwen en 48 procent van de mannen is korting de belangrijkste reden om voor een webwinkel te kiezen. Een gebruiksvriendelijke website (31 procent), levertijd (21 procent) en aanbevelingen van vrienden en familie (twaalf procent) zijn van minder groot belang. Vrouwen richten zich bij het online shoppen met name op kleding, schoenen en accessoires, 80 procent heeft het afgelopen jaar iets in deze categorie gekocht. Bij de mannen heeft 55 procent online kleding, schoenen of accessoires aangeschaft, maar zijn ook boeken/DVD’s/games (52 procent) erg populair.

Loyaliteit
Verder toont het onderzoek aan dat korting ook herhaalaankopen stimuleert. Zo geeft 71 procent van de respondenten aan dat zij naar dezelfde webwinkel zouden terugkeren als ze bij hun eerste aankoop geen verzendkosten hoeven te betalen. 63 procent zou dit doen wanneer ze korting krijgen en 62 procent zou dit doen wanneer ze cashback ontvangen. Maar ook als direct een gegarandeerde korting of voordeel op de volgende aankoop wordt aangeboden, heeft dit invloed; 58 procent geeft aan dan terug te keren naar dezelfde webwinkel.
Voor een groot deel van de Nederlanders is korting of cashback dus een belangrijke reden om terug te keren naar dezelfde webwinkel. Voordelen die vaak zijn opgenomen in loyaliteits- en spaarprogramma’s. Bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) zou dan ook direct lid worden van een programma als ze korting op een volgende aankoop zouden krijgen. Voor 40 procent van de Nederlanders zijn promoties of deelname aan een loyaliteitsprogramma zelfs een reden om meer online aankopen te doen.

Herhaalaankopen
"Nederlanders zijn, u je niet zal verbazen, erg gevoelig voor kortingen. En dit onderzoek bevestigt dat het ook voor online shoppen geldt," zegt Michel La Pierre, Country Manager bij Webloyalty Nederland. "Loyaliteits- en spaarprogramma’s kunnen deze kortingen bieden, maar zorgen er, zoals dit onderzoek laat zien, ook voor dat consumenten terugkomen voor herhaalaankopen en meer besteden. Iets waar een webwinkelier niet omheen kan."

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Jeroen  |   | 
15-06-2017
 | 
14:51 uur
In BelgiŽ zijn er ondertussen verschillende kortingscode websites actief. Zij merken ook dat mensen sneller een aankoop op het internet doen wanneer ze gebruik kunnen maken van een kortingscode of speciale aanbieding.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Mis deze kans niet en ontdek wat het beste werkt voor úw vacatures in 2017. Maak daarnaast ook nog eens kans op 1 van de 25 boeken van Brechtje de Leij, met extra voorbeelden, praktische tips en meer over de millenial-generatie.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Registeraccountant Stefano Golia versterkt directie Team Nijhuis
Golia studeerde aan het Nyenrode en werkte 12 jaar als adviseur bij diverse ondernemingen via De Jong & Laan accountants.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Van alle innovatieprojecten haalt 80% de markt niet. Is de start van innovatie voor jou persoonlijk ook een zoektocht? Dan ben je niet de enige. Misschien word je tegengehouden door een gebrek aan tijd en middelen. Of je weet niet goed wat de eindklant wil. En veel collega’s schepen je af omdat zij hun nek niet willen uitsteken.
Lees verderMeer boeken
ADVERTORIAL
Word nu abonnee van Brisk Magazine en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists en voorbeelddocumenten voor ondernemers. Klik hier om u te registreren.
BRISK-INDEX
AEX index: 519.50 0.02 %
Brisk-index: 297.48 -3.59 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Brunel inter 12.24  3.8 %
Ahold kon 17.09  3.7 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Nn group 30.44  -4 %
Randstad 51.19  -3.6 %
Meer beurs