Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Mkb’ers hebben te veel vertrouwen in klant

12 november 2014 - Drie op de tien mkb-ondernemers weten niet wat zij afschrijven aan oninbare vorderingen. Bijna alle mkb’ers en zzp’ers kampen met wanbetalers. Zes op de tien mkb’ers die te maken heeft met wanbetalers, moeten de vordering afschrijven.

Bij zzp’ers is dat vier op de tien. De bedragen kunnen oplopen tot honderden en soms duizenden euro’s per maand. Dit blijkt uit de DAS Bedrijven Barometer 2014. Een onderzoek onder mkb’ers en zzp’ers uitgevoerd door Motivaction in opdracht van DAS.

Te groot vertrouwen
Opvallende uitkomst is dat drie op de tien ondervraagden die bleven zitten met onbetaalde rekeningen, aangeven geen inzicht te hebben in de omvang van de oninbare vorderingen en dus niet weten hoeveel geld ze mislopen. De gevolgen van onbetaalde rekeningen en oplopende betaalachterstanden kunnen echter enorm zijn en soms zelfs het faillissement van een bedrijf betekenen. Peter van Diest, directeur bij financieel-juridisch dienstverlener DAS, geeft aan dat uit de cijfers blijkt dat de bedrijven nog steeds onnodig veel geld laten liggen of zelfs verliezen. "Met een strakker debiteurenbeheer kan veel geld worden verdiend.  De DAS Bedrijven Barometer bevestigt nogmaals dat mkb-ondernemers een te groot vertrouwen in hun klanten hebben.  Dat vertrouwen weerhoudt de ondernemers om nieuwe en bestaande klanten op kredietwaardigheid te checken en ook zie je dat afspraken niet goed worden vastgelegd". 

Kredietwaardigheid
Door zestien procent van de mkb’ers die te maken hebben met wanbetalers wordt per maand een bedrag tussen de 100 en 1.000 euro afgeschreven, voor zzp’ers is dit vijf procent. Nog eens twaalf procent van de ondervraagden gaf aan dat zij per maand meer dan 1000 euro moeten afschrijven. Bij de zzp’ers is dit percentage verwaarloosbaar klein. Ruim de helft (57 procent) van de mkb’ers doet geen onderzoek naar de kredietwaardigheid van klanten.
Mkb’ers zijn actiever dan zzp’ers wanneer het op onbetaalde rekeningen aankomt. Zij bellen klanten na, versturen betalingsherinneringen maar ook het vasthouden van volgende opdrachten of bestellingen zijn methoden om alsnog betaald te krijgen. 

Voor het onderzoek zijn 560 mkb’ers en 260 zzp’ers geïnterviewd door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van financieel-juridisch dienstverlener DAS

Doorsturen  |  2  |  Nieuwsbrief

Reacties

Hans Oelen

13-11-2014 11:31  |  

Hoe kun je nu in alle oprechtheid en integriteit een dergelijk artikel de wereld insturen met DAS als bron.
Natuurlijk spint DAS garen bij het angstzaaien op het gebied van wanbetaling, want dat is hun corebusiness.
Wat mij betreft is dit artikel een onbetrouwbare overdracht van 'informatie'. Ik zou het een goedkope manier van marketing noemen.

Eric

14-11-2014 12:25  |  

Ik begrijp de reactie van Hans Oelen, maar in realiteit is het wel zo dat het MKB in veel sectoren er slecht aan toe is vanwege die wanbetalers waarbij die risico's niet afgedekt zijn. En dan krijgt het soms een soort van domino-effect.

Volledige openheid: Ik heb geen relatie met DAS of enig andere kredietverzekeraar.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.