Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Eén op de drie badkamerklussen blijft minimaal een jaar liggen

10 november 2014 - Iets meer dan eenvijfde van de Nederlandse woningeigenaren is van plan om de komende twee jaar klussen uit te voeren aan de badkamer. Bijna eenderde van de potentiële klussers loopt al meer dan een jaar met de plannen voor de badkamer rond.

Een gebrek aan tijd en geld zijn de belangrijkste redenen dat de klus nog niet is uitgevoerd. Dit blijkt uit het WoonKennis Jaarrapport 2014/2015.
Het WoonKennis Jaarrapport is een grootschalig onderzoek onder ruim 1.000 woningeigenaren. Het rapport geeft onder andere inzicht in de klusplannen van woningeigenaren voor de komende 24 maanden, ingedeeld naar kamer. Er wordt hierbij stilgestaan bij de volgende ruimten: woonkamer, hoofdslaapkamer, keuken, badkamer, zolder, buitenkant van de woning en installaties.
Voor de badkamer geldt dat 21 procent van de woningeigenaren voor de komende twee jaar klusplannen heeft in deze kamer. De klussen die hierbij het vaakst op de rol staan zijn: de badkamer in zijn geheel vervangen, het schilderwerk, het tegelwerk en vervangen of plaatsen van een douchecabine. Op basis van de geplande klussen aan de badkamer en het gemiddelde bedrag dat woningeigenaren hierbij denken uit te geven komt het totale bedrag voor klusplannen aan de badkamer uit op 2,4 miljard euro.

Leeftijd klusplannen badkamer
De weg van klusintentie naar de uitvoering kan echter lang zijn. Potentiële klussers moeten zich oriënteren en hun wensen concretiseren. Daarbij komt dat er diverse drempels kunnen zijn die er voor zorgen dat een plan maar niet tot uitvoering komt.
Uit het rapport blijkt dan ook dat 30 procent van woningeigenaren met klusplannen in de badkamer al meer dan een jaar met deze plannen rondloopt. 34 procent heeft de badkamer korter dan een half jaar op de planning staan. Iets minder dan een kwart loopt al zes tot twaalf maanden met de plannen rond. Er zijn dus veel klusplannen die geruime tijd blijven liggen. Het is aan de marketeer om hier middels slim beleid op in te springen.

Uitstel door tijdgebrek
De vraag is waarom de klusintenties niet tot uiting komen. Het feit dat tijd en geld voor velen schaars zijn, speelt ook bij klusgedrag in de badkamer een grote rol. 32 procent van de woningeigenaren die plannen heeft voor de badkamer maar deze plannen nog niet heeft uitgevoerd, wijt dit aan tijdgebrek. Een even groot aandeel noemt een gebrek aan geld.

Overleg met partner
Opvallend is de rol die het overleg met de partner speelt. Een kwart geeft aan dat de klusplannen aan de badkamer nog niet zijn uitgevoerd omdat er nog wordt overlegd met de partner over de uitvoering. Dit onderstreept de gedachte dat fabrikanten van badkamermateriaal vaak te maken hebben met minimaal twee beslissers waarvan de wensen wellicht sterk verschillen.
De concurrentie van overige gewenste uitgaven is relatief klein. Wellicht heeft dit er ook mee te maken dat er al besloten is om een klus uit te voeren. De afweging tussen klusgedrag en andere uitgaven is dan al grotendeels gemaakt.

Uitvoering klus en klusproducten
Van de potentiële klussers geeft dertien procent aan dat ze nog geen keuze hebben kunnen maken uit het aanbod klusproducten. Dit is natuurlijk een zeer interessante doelgroep voor toeleveranciers omdat dit waarschijnlijk het moment is dat de verschillende producten concreet in beeld komen.
De reden 'ik weet niet hoe ik de klus aan moet pakken' is voor fabrikanten ook erg interessant omdat het directe aanknopingspunten biedt (vijf procent). Wie (online) hulp biedt middels praktische tips bij problemen rondom een klus, vergroot de kans dat de zoekende consument in aanraking komt met zijn product en deze producten ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Het kan tevens zorgen voor onderscheidend vermogen, vertrouwen en een voorkeurspositie.

Inzicht in knelpunten
Het is voor toeleveranciers van klus- en bouwmaterialen essentieel om inzicht te hebben in welke fase potentiële klussers zich bevinden en tegen welke belemmeringen zij aanlopen. Zo blijkt onder andere dat, op hoofdniveau van alle klussen, het percentage dat een gebrek aan geld als belemmering ziet afneemt naarmate klussers beter weten wat ze willen. Zo kan het vroegtijdig inzetten van calculatiemiddelen bijvoorbeeld helpen bij het eerder over de streep trekken van klussers omdat het vroeg in het oriëntatieproces concreet inzicht geeft in de werkelijke kosten van een klus.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.