Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Financiële administratie mkb’ers moet veel efficiënter

16 september 2014 - Het mkb ervaart nog steeds veel rompslomp rond de financiële administratie. Dat blijkt uit de ‘MKB Cloud Barometer 2014’ van Exact en KPN. Voor ruim een derde van de ondernemers is de grootste uitdaging het efficiënter maken van deze administratie.

In vergelijking met vorig jaar is dit aantal nagenoeg gelijk gebleken. Op de vraag welke mogelijkheden men ziet om de efficiëntie te verhogen, overweegt 45 procent van de respondenten financiële zaken in de cloud te brengen. Met een boekhoudoplossing in de cloud denkt men altijd de stand van zaken te kunnen raadplegen. 

Administratieve druk
Het onderzoek laat zien dat mkb-ondernemers een sterke behoefte hebben om de financiële administratie naast sneller ook goedkoper te maken. Een kwart van de respondenten klaagt dat de financiële administratie te veel waardevolle tijd en geld kost. Ook de administratieve druk rond de boekhouding blijkt voor 29 procent van de mkb-ondernemers nog steeds een zorgenkind. De druk die zij ervaren is vooral te wijten aan het onvermogen administratieve zaken tijdig af te ronden (34 procent). De snelheid waarmee klanten betalen, kan voor veel ondervraagde ondernemers de stress verlichten (24 procent).

Boekhouding uit de cloud meest populair
Van de beschikbare bedrijfsapplicaties uit de cloud blijkt boekhouding het meest populair, een kwart van de mkb-ondernemers maakt hier inmiddels gebruik van. Nog eens twaalf procent heeft het in overweging. Onder andere de dalende IT-uitgaven voor software, hardware en/of diensten verklaren volgens het onderzoek de populariteit van de inzet van cloudoplossingen.
Sebastiaan de Jong, Business Director Cloud Solutions bij Exact: "Ik ben behoorlijk geschrokken van de uitkomsten van het onderzoek. Ondernemers komen door inefficiënte financiële administratie niet meer toe aan waar ze goed in zijn: ondernemen. Terwijl de cloud juist veel voordelen biedt om de boekhouding makkelijker te maken. Het is dan heel eenvoudig online samen te werken, zowel met collega’s als de accountant. Iedereen heeft altijd en overal dezelfde actuele bedrijfsgegevens bij de hand op basis waarvan beslissingen genomen kunnen worden. Wij blijven dus ons best doen mkb-ondernemers erop te wijzen hoe ze de zaak op orde kunnen houden door snel en efficiënt te boekhouden in de cloud."

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Nicolas

19-07-2017 12:41  |  

interessant om te lezen. De administratie voor MKB is inderdaad vaak lastig en traag. Voor veel bedrijven is het daarom netto goedkoper om een bedrijf in dienst te nemen die de administratieve taken overneemt.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.