Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Terugkeer van de rijdende winkel voor bezorgen boodschappen?

4 september 2014 - Supermarkten moeten niet uitgaan van één soort verpakkingsoplossing: de logistieke keten die ze kiezen bepaalt welke verpakking het beste werkt voor het optimaal koel houden van verse boodschappen.

Dat blijkt uit onderzoek van Bunzl Retail & Industry en de HAS Hogeschool naar de verpakkingsmogelijkheden voor supermarkten en food retailers in hun e-commerce-activiteiten. Ook is de wetgeving rondom de logistiek van voedingswaren in kaart gebracht. Belangrijkste conclusie van het afstudeerproject van de opleiding Food Design & Innovation
Twee vierdejaars studenten van de studierichting Food Packaging analyseerden gedurende een half jaar de markt voor food e-commerce om een antwoord te krijgen op de vraag ‘wat is de beste manier om vers-, koel- en diepvriesproducten op de juiste temperatuur bij de consument te krijgen?’ Ze spraken met food retail ondernemers en consumenten en testten diverse verpakkingsmogelijkheden op het gebied van hygiëne, temperatuur en materiaalsamenstelling.
 
Nieuw leven voor de rijdende winkel
Annelies Clements, National Sales Manager bij Bunzl: "Er zijn drie logistieke stromen te onderscheiden in food e-commerce: verzenden door een extern bedrijf, zelf bezorgen en afhalen. Uit het onderzoek blijkt dat bij extern verzenden een groot aantal verpakkingsopties goed werkt. De verschillen zitten met name in de kosten, mate van duurzaamheid en marketingmogelijkheden. Bij zelf bezorgen is een goede koeltas essentieel en is het belangrijk dat deze in de juiste transportkrat past." Een interessant advies uit het onderzoek is het nieuw leven inblazen van de rijdende winkel. "Het bezorgen van verse producten zou op die manier goed kunnen worden gecombineerd met de verkoop van een aantal (verse) impulsproducten."
 
Herbruikbare koeltas
De afstudeerders concludeerden dat de door Bunzl ontwikkelde koeltas de meest duurzame oplossing is in gebruik, vervoer en materiaal als food retailers ervoor kiezen de boodschappen zelf te bezorgen. De koeltas werkt volgens een retoursysteem en is tot honderd keer herbruikbaar. Een koeltas is ook een interessante optie wanneer klanten de boodschappen zelf ophalen. "De meest voor de hand liggende keuze is daarbij wellicht om de klant zijn eigen tas te laten meenemen, maar veel supermarkten en food retailers willen de klant meer bieden," vertelt Clements.
 
Online verse producten kopen
Bunzl levert momenteel enkele koelverpakkingen voor voedselproducten en werkt aan het uitbreiden van dit assortiment voor de drie logistieke stromen. "Online boodschappen doen is niet zomaar een hype. Het is echt de toekomst," vindt Clements. Uit diverse onderzoeken blijkt dat 25 procent van de consumenten wel eens online boodschappen heeft gedaan. "Veel supermarkten zijn bezig om hun e-commerce-activiteiten verder uit te breiden, maar hierbij blijkt het een uitdaging om verse producten goed gekoeld bij de klant te krijgen. Dankzij het onderzoek met de HAS Hogeschool hebben we veel kennis verkregen over wetgeving, hygiëne-eisen en verpakkingsmogelijkheden. Zo kunnen we voor elke klant de juiste verpakking ontwikkelen, gebaseerd op de logistieke stroom die hij kiest."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.