Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
31 januari 2014
 

Leidse consumenten en ondernemers positief over mobiel betalen

 
 

Consumenten zijn zeer positief over mobiel betalen aan de kassa. Ze vinden het snel en makkelijk en bij meer dan de helft heeft het de verwachtingen overtroffen. Ondernemers vinden de betaalwijze daarnaast ook innovatief.

Klanten van ING, ABN AMRO en Rabobank hebben afgelopen periode ervaring opgedaan met mobiel betalen in Leiden. Consumenten betalen vooral lage bedragen (tot 25 euro) met hun mobiel en doen dat bij voorkeur bij grote supermarkten, warenhuizen en bij winkels op het station.
ABN AMRO, ING en Rabobank hebben mobiel betalen met een telefoon in september 2013 in Leiden geïntroduceerd, samen met MasterCard, KPN en de gemeente Leiden. Ongeveer 1000 consumenten en 180 ondernemers hebben aan de introductie in Leiden deelgenomen. In drie maanden tijd zijn gemiddeld 2.000 betalingen per week verricht. Het totaalbedrag dat daarmee gemoeid is, schommelt rond 20.000 euro per week. Vier van de vijf consumenten voerden meer transacties uit dan gevraagd was voor deelname (25 in drie maanden).

Mooi resultaat
"Dit is een heel mooi resultaat," aldus Jeroen Verrijdt, directeur Betalen en Sparen van Rabobank namens de samenwerkende partijen . "Mensen hebben veel gebruik gemaakt van de nieuwe betaalmogelijkheid en daarmee hebben we goed inzicht gekregen in de voorkeuren en wensen van consumenten en ondernemers. Dat is van belang voor het verbeteren van mobiel betalen."

Consumenten
Uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat het in 92 procent van alle mobiele betalingen gaat om een bedrag onder de 25 euro. 65 procent van de deelnemende consumenten, voert bij die betalingen geen pincode in, hoewel dat bij bedragen tot 25 euro wel mogelijk is. Snelheid, gemak en het bij de hand hebben van de telefoon zijn de belangrijkste redenen om mobiel te betalen onder de 25 euro. Voor deze betalingen heeft betalen met de mobiele telefoon de sterke voorkeur boven betalen met contant geld of de traditionele betaalpas. 78 procent van de consumenten heeft mobiel betalen dan ook al aanbevolen aan anderen.

Ondernemers
Snelheid is ook het belangrijkste pluspunt voor ondernemers. Onderzoek naar de transactiesnelheid wijst uit dat een mobiele betaling gemiddeld ongeveer zeven seconden (40 procent) sneller is dan een betaling met contant geld of de traditionele betaalpas. Dat draagt bij aan kortere wachtrijen en kostenbesparingen voor de ondernemer. Ondernemers vinden bovendien dat mobiel betalen de winkel een positieve uitstraling geeft. Wel hebben zij enkele technische problemen ervaren tijdens de introductieperiode. Deze ervaringen worden meegenomen bij de verdere uitbreiding van het aantal contactloze betaalautomaten.
Nu de gezamenlijk introductieperiode in Leiden is afgerond, is het aan de afzonderlijke banken in Nederland of en hoe zij mobiel betalen aan hun klanten gaan aanbieden. Bij de deelnemende ondernemers in Leiden blijft het mogelijk om te betalen met mobiele telefoons, bestaande en contactloze betaalpassen. Daarnaast hebben ABN Amro, ING en de Rabobank in de afgelopen periode individueel al aangekondigd dat zij verder gaan met mobiel of contactloos betalen.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Maandagmorgen staat alles op z’n kop! is een no-nonsense managementboek dat je helpt concrete stappen te zetten om je marktkracht te vergroten. Een verademing na al die hypes over Agile, Scrum en Holacracy. Een down-to-earth boek waarmee je als ondernemer bereikt wat je wilt bereiken. Want het is niet zo moeilijk als de goeroes je willen laten geloven: ‘Het geheim zit in jouw besluit om maandagmorgen direct aan de slag te gaan’.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 269.09 -1.84 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
BAM groep ko 3.55  2.9 %
Yatra 4.5  -22.2 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Arcadis 17.88  -5.5 %
Meer beurs