Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
28 januari 2014
 

Ondernemer wil 24/7 bereikbaar zijn

 
 

Iets meer dan de helft van de ondernemers wil 24/7 bereikbaar zijn voor het bedrijf, zodat zij kunnen ingrijpen als dit nodig is. 34 procent wil 's nachts en in het weekend niet gestoord worden en tien procent geeft aan buiten kantooruren niet bereikbaar te willen zijn.

Het bewaken van de balans tussen werk en privé is bij deze laatste doelgroep de voornaamste reden. Dat blijkt uit het onderzoek 'Mobiel werken - Overal Ondernemen' van MKB-Nederland en KPN. Aan het onderzoek deden 511 kleine en middelgrote bedrijven mee. De ondernemers werden in het onderzoek onder andere gevraagd naar hun ervaringen met mobiel werken, de mate van bereikbaarheid, het online samenwerken en beschikbaar zijn van documenten en de kennis van moderne communicatiemiddelen.

Technische verbinding
Een krappe meerderheid (58 procent) van de Nederlandse ondernemers zegt weinig problemen te ervaren op het gebied van bereikbaarheid. Vier op de tien ondernemers geeft aan thuis minder goed bereikbaar te zijn vanwege met name netwerk- of verbindings-problemen. Op kantoor en onderweg is de overgrote meerderheid van de ondernemers altijd goed bereikbaar. De wijze waarop men het liefst bereikbaar wil zijn verschilt. Negentien procent van de ondernemers maakt bij voorkeur gebruik van de bekende mobiele telefoon, nog eens negentien procent is het liefst bereikbaar via E-mail en veertien procent via berichtenservices. Face-to-face communicatie blijft voor mkb-ers een belangrijk communicatiemiddel (zeventien procent geeft hier de voorkeur aan), maar ook moderne social media (twaalf procent) worden ingezet om altijd en overal bereikbaar te zijn.

Moderne communicatietechnieken relatief onbekend
Opvallend is de relatieve onbekendheid van nieuwe technieken voor videoconferencing Google Hangout en Microsoft Lync. De helft van de ondernemers maakt weleens gebruik van zogenoemde hosted werkplekken, terwijl een kwart (vooral buiten de Randstad en Noord-Brabant) daar nog nooit van heeft gehoord.

Beschikbaarheid van documenten
Om thuis en onderweg mobiel te kunnen (samen)werken heeft de ondernemer vooral toegang nodig tot werkdocumenten (29 procent) en klantinformatie (27 procent). In praktijk hebben vooral directieleden (50 procent) en managementteamleden (29 procent) overal toegang tot deze documenten. Verbindingsproblemen en een gebrek aan de benodigde software leveren hierbij de meeste drempels op.

Kennis over beveiliging schiet te kort
Hoewel 50 procent van de ondernemers zich bewust is van de veiligheidsrisico's die mobiel werken met zich meebrengt, is 36 procent van de ondernemers onvoldoende op de hoogte van de beveiliging van de apparatuur. Ondernemers paren een gebrek aan kennis van de beveiliging van hun mobiele apparatuur aan de verwachting dat zij toch geen doelwit zijn van internetcriminaliteit. Over het algemeen zijn de deelnemers niet bang om hiervan slachtoffer te worden. Vijftien procent is zelfs van mening dat een wachtwoord voldoende bescherming biedt.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken