Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Duurzaam inkopen verhoogt efficiency

24 december 2013 - Het inkopen van kantoorproducten is vaak een ondergeschoven kindje. De budgetten voor het inkopen van andere productgroepen zoals vervoer of energie liggen veelal hoger.

Maar volgens Jenny Keijers, Marketing Executive bij Viking, vergeten veel bedrijven dat juist een goede logistiek van de inkoop van kantoorartikelen veel kan opleveren. "Er zijn vaak onevenredig veel mensen gemoeid met de inkoop van kantoorartikelen. De inkoop is daardoor niet efficiënt en ook zeker niet duurzaam."

Inkoop kantoorartikelen
Het inkopen van kantoorartikelen is in veel bedrijven niet standaard geregeld. Als het gaat om het inkopen van energie of vervoer, is het vaak de directie die de beslissing neemt. Maar omdat het bij kantoorartikelen niet altijd om grote bedragen gaat, maakt het bedrijfsleven hierover vaak geen concrete afspraken. Hierdoor weten managers vaak niet wie zich bezighoudt met de inkoop van deze producten. Met als gevolg onduidelijkheid, slechte afspraken en lastige controle. "Dat kan efficiënter en het is ook niet duurzaam. Want les één bij duurzaam inkopen is niet teveel te kopen. Bovendien is het veel efficiënter en duurzamer om producten op één tijdstip en op één locatie te laten afleveren. Dat is beter dan voor iedere pen een bestelbus te laten voorrijden. Distributeurs hebben hun logistieke operatie zo ingericht dat dit mogelijk is. Het is nu aan de klant om hier ook naar te vragen."

Kritische consument
Onderzoeken tonen keer op keer aan dat duurzaamheid lonend is, zowel op het gebied van productiviteit als op energie en personeelsbeleid. Toch laten veel bedrijven deze kans liggen. Met als gevolg dat veel consumenten steeds kritischer worden over duurzaamheid, zoals onlangs ook bleek uit het onderzoek Dossier Duurzaam van GfK, DDB & Tribal Amsterdam en b-open. "Jammer," zegt Keijers. "Want er is zoveel te winnen met echt duurzaam inkopen."
Duurzaam inkopen betekent dat de inkoper niet alleen let op de prijs, maar ook op de productiemethode, het materiaalgebruik, de wijze van produceren en de arbeidsomstandigheden. "Het is wellicht lastig voor bedrijven om meteen te weten hoe een product is vervaardigd. Maar alleen inkopen op de laagste prijs is op de langere termijn echt niet voordeliger. Een ordner die goedkoop is en slechts één jaar meegaat, is op termijn toch duurder dan de duurzame variant die na tien jaar nog dienst doet. Op de website van Sustainable Office kunnen inkopers bijvoorbeeld kantoorproducten vinden die voldoen aan de criteria van de overheid."

Duurzaam printen
Als voorbeeld noemt Keijers mogelijkheden van duurzamer printen. "Ook voor printers geldt: kijk naar de behoefte binnen de organisatie. Wit u alleen printen, of ook scannen en faxen? Een combinatie van deze functies in één apparaat, levert al heel wat op. Bovendien wordt vaak vergeten te bekijken wat het energieverbruik van de printer is. Vrijwel alle moderne printers zijn voorzien van EnergyStar. Maar er is ook nog het energieverbruik tijdens het printen zelf. Dat wordt berekend met de zogenaamde TEC-waarde. Printerleveranciers moeten deze informatie aanbieden, maar cijfers hierover zijn ook te vinden op de website van EnergyStar. Deze kennis ontbreekt vaak en dat is jammer."

Tips om geld te besparen
Er zijn een aantal tips die al snel tijd- en geldbesparingen opleveren, verklaart Keijers. "De eerste stap is om die printer te kiezen die bij de behoefte van het bedrijf past. Wordt er niet veel geprint? Neem dan een inkjetprinter, want die is veel energiezuiniger dan een laserprinter. Kijk of het mogelijk is om het lettertype Ecofont te installeren. Dat is een lettertype dat goed leesbaar is, maar minder inkt verbruikt. Investeer bovendien in een kwalitatief goede printer die dubbelzijdig kan printen. En voor grotere bedrijven is het interessant te kijken naar bijvoorbeeld een follow-me systeem voor de printers. Die print pas daadwerkelijk uit op het moment dat er een code wordt ingetoetst. En laat medewerkers kennis maken met de website www.printwhatyoulike.com. Deze filtert overbodige afbeeldingen en tekst weg. Al met al scheelt dit jaarlijks vele pakken zinloos geprint papier.

Papierarm kantoor
Veel bedrijven maken de overstap naar een papierarm kantoor, waar informatie digitaal wordt gedeeld. Maar in de praktijk blijkt dat veel medewerkers informatie toch graag uitprinten. Gemiddeld print een medewerker 34 pagina"s per dag. "Printen is een behoorlijke kostenpost voor bedrijven, maar dit is vaak niet bekend bij het management," zegt Keijers. "Het ligt misschien voor de hand goedkopere cartridges te kopen, maar hier zit een keerzijde aan. Niet alleen zijn de goedkopere Aziatische cartridges eerder leeg, ook is de recycling van deze producten vaak niet of nauwelijks goed geregeld."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.