Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 november 2013
 

Accountant wijst ondernemers onvoldoende op risico's en kansen

 
 

60 procent van de MKB ondernemers wordt niet proactief geadviseerd over risico's en kansen. Onder de ondernemers die gebruik maken van de dienstverlening van een accountant ontvangt zelfs 69 procent geen proactief advies.

Het hebben van een sparringpartner die proactief adviseert lijkt wel belangrijk te zijn: 55 procent van de ondernemers die wel proactief geadviseerd wordt geeft aan grip te hebben op de toekomst van hun bedrijf tegenover slechts 40 procent van de ondernemers dat geen proactief advies ontvangt. Slechts 3,7 op de tien ondernemers maakt een jaarplan en evalueert dit op regelmatige basis.

Toekomstmonitor
Dit zijn enkele opmerkelijke resultaten uit de 'MKB Toekomstmonitor' die uitgevoerd is door MkbController. Het onderzoek brengt in kaart hoe ondernemers tegen de toekomst van hun bedrijf aankijken, en hoe zij hierin ondersteund worden door adviseurs. Eén van de duidelijkste resultaten die uit dit onderzoek naar voren komt is dat maar weinig ondernemers proactief geadviseerd wordt. Slechts 40 procent van de respondenten wordt proactief gewezen op risico's en kansen. Opmerkelijk is dat in de groep ondernemers die gebruik maakt van een accountant, dit percentage nog lager ligt. In deze groep krijgt slechts 31 procent proactief advies. Het best scoorden de categorie ‘medewerker’, ‘familielid’ en ‘meerdere gespecialiseerde adviseurs’ op verschillende onderwerpen." Deze gaven respectievelijk aan 60 procent, 57 procent en 63 procent van de ondernemers proactief advies.

Proactief advies
Dat is een gemiste kans, want uit het onderzoek blijkt dat proactief advies leidt tot meer grip op de toekomst van de organisatie. In de groep ondernemers die proactief geadviseerd wordt, geeft 55 procent aan grip te hebben op de toekomst van zijn bedrijf. Binnen de groep ondernemers die geen proactief advies krijgen, ligt dit percentage beduidend lager op 40 procent.

Jaarlijks bijsturen
Een andere belangrijke factor die bijdraagt aan het hebben van grip op de organisatie, is het jaarlijks maken van een plan en vervolgens periodiek meten of de onderneming op koers ligt. Hierdoor ontstaan immers de mogelijkheden om tijdig bij te sturen als de onderneming uit koers loopt. Uit het onderzoek blijkt dat weinig ondernemers dit (laten) doen. Slechts 37 procent van de totale groep ondernemers maakt een jaarplan en meet gedurende het jaar waar ze staan ten opzichte van dit plan.
Binnen de groep ondernemers die een plan maakt en periodiek meet, heeft 59 procent grip. In de groep ondernemers die geen plan maakt, heeft maar 39 procent grip op de toekomst van zijn bedrijf.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken