Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 september 2013
 

Online marketing ondergeschoven kindje voor MKB'er

 
 

Online marketing is voor veel MKB-ondernemers nog onbekend terrein. Slechts de helft van de MKB'ers maakt gebruik van marketing via internet. En 48 procent heeft bijvoorbeeld geen idee wat de aanduidingen SEO en SEA betekenen.

Dat blijkt uit een onderzoek van InfoTrade in samenwerking met Business Compleet onder 734 ondernemers. Onder online marketing verstaan we je bedrijfsnaam hoger in de zoekresultaten van Google zetten of een nieuw product promoten met behulp van slimme online advertenties. 25 procent doet helemaal niks om online beter zichtbaar te zijn. 42 procent combineert marketing via internet met andere vormen van promotie. Een kleine groep, slechts 7,5 procent, beperkt zich volledig tot internet om reclame te maken voor producten of diensten.

SEO en SEA
SEO en SEA zijn de twee belangrijkste mogelijkheden van online marketing. SEO staat voor Search Engine Optimization, of wel zoekmachine optimalisatie. Hiermee proberen organisaties hoog in de zoekresultaten van Google te komen met behulp van trefwoorden en door de opbouw van de website aan te passen. Bij Search Engine Advertising (SEA) worden tegen betaling advertenties geplaatst naast de normale zoekresultaten van een zoekmachine. Zowel SEO als SEA wordt gebruikt om meer verkeer naar de website te leiden, meer 'clicks' te generen en om zo natuurlijk de omzet te stimuleren.

AdWords nog onbekend
Om te adverteren bij de normale zoekresultaten gebruiken veel bedrijven Google AdWords. Hierbij hoeft u pas te betalen als er op uw advertentie is geklikt. Hoe meer clicks, hoe meer u betaalt. Van de ondervraagde MKB'ers maakt slechts achttien procent gebruik van AdWords, waarvan zes procent regelmatig. De overige groep gebruikt het niet. De redenen die ze hier voor opgeven zijn dat ze menen dat AdWords niet interessant is voor hun bedrijf. Vaak hebben ze ook simpelweg nog niet van deze advertentiemogelijkheid gehoord.

Efficiënte manier van adverteren
De kleine groep die wel gebruik maakt van AdWords doet dit vooral omdat het ze veel naamsbekendheid oplevert en het bedrijf zichtbaarder maakt op internet, blijkt uit het onderzoek. Ook vinden ze de kosten lager dan die van een traditionele mediacampagne, vinden ze de advertenties effectief en kunnen ze eenvoudig het budget bewaken. Online marketing is voor veel ondernemers een efficiënte en in kosten beheersbare manier van adverteren.

Verschillende soorten advertenties
Via AdWords zijn er verschillende types van advertenties mogelijk, zoals bijvoorbeeld banners bij filmpjes op Youtube, beeldadvertenties of tekstadvertenties. Die laatste vorm is veruit de populairste. Bijna de helft van de gebruikers van AdWords past tekstadvertenties toe, gevolgd door dynamische zoekadvertenties (zestien procent) en beeldadvertenties (veertien procent). Adverteren op Youtube (5,5 procent) en via advertenties met productvermeldingen als Google Shopping (drie procent) zijn duidelijk minder populair.

Leasemaatschappij bij zoeken op automerk
Met de verschillende soorten advertenties biedt Google ook meerdere manieren om de juiste doelgroep te bereiken. Zo kunnen de tekstadvertenties naast de resultaten bij Google zelf getoond worden, maar ook bij andere websites die gebruik maken van Google zoeken. Als iemand daar dan zoekt op een automerk kunnen daar advertenties van een regionale dealer of landelijke leasemaatschappij bij getoond worden. De website eigenaren krijgen dan een deel van de opbrengsten van de clicks. Het gebruik van deze tekstadvertenties in het zoeknetwerk is verreweg het populairst onder de gebruikers van AdWords.
Slechts vijf procent maakt gebruik van zogeheten remarketing. Hiermee is het mogelijk om specifieke advertenties te tonen aan klanten die eerder je site hebben bezocht terwijl ze op een andere site zijn. Iedereen kent bijvoorbeeld wel de reclames op NU.nl voor producten waar je eerder zelf op hebt gezocht. Dit is opvallend omdat uit onderzoek onder de klanten van InfoTrade blijkt dat meer dan 80 procent van de bedrijven die hier gebruik van maakt hier zeer tevreden over is.

MKB'ers beheren AdWords zelf
Hoewel resultaten van SEO en SEA voor een MKB'er groot kunnen zijn, beheert een belangrijk deel (55 procent) van de bedrijven die aan online marketing doen hun eigen AdWords account. Twaalf procent laat het over aan hun eigen marketing of communicatieafdeling. Slechts twaalf procent huurt een professional in of heeft een eigen AdWords specialist in dienst die de online campagnes verzorgt.

Over het onderzoek
Voor het onderzoek van InfoTrade en Business Compleet werden 734 MKB'ers ondervraagd. 302 van hen waren ZZP'er en 242 directeur van de onderneming. Marketing bleek bij veel van de ondernemers een ondergeschoven kindje. Maar liefst 42 procent had geen apart budget voor marketing.

 
Doorsturen »  3 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Marc de Groot  |   | 
5-10-2013
 | 
18:51 uur
Dit bericht is op twee manieren te lezen en ik kies graag voor de positieve kant.

Er liggen nog heel veel kansen om hogere omzetten voor MKB ondernemers te realiseren voor het oprapen!
Quinten Raessen  |   | 
24-11-2013
 | 
17:17 uur
Als ik me niet vergis zijn er zelfs heel veel MKB'ers met geen of een verouderde website. Dat is natuurlijk al de eerste stap die genomen moet worden voordat je SEO of AdWords gaat gebruiken.

Verder liggen er inderdaad een heleboel kansen. Vooral als je ziet dat de online bestedingen ieder jaar stijgt, is het ontzettend lomp om niet online actief te zijn.

Kijk maar naar Freerecord shop en OAD reizen. Zijn geen MKB'ers maar wel twee voorbeelden die te weinig met online hebben gedaan en te veel met fysieke winkels.
René Meijer  |   | 
6-08-2015
 | 
08:55 uur
Ik sluit mij aan bij Marc. Er is nog een wereld te winnen, maar je moet wel durven als ondernemer om SEO/SEA in te zetten. Veel ondernemers zijn nog terughoudend op dit gebied.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 248.53 -0.63 %
Stijgers Dalers
Altice 8.72  7.7 %
Yatra 5.4  6.3 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.45  -4.3 %
Brill kon 34.85  -1.8 %
Meer beurs