Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Ondernemer heeft geen idee hoe eigen website presteert

29 oktober 2012 - Ruim 70 procent van deze ondernemers heeft wel een website, maar geen idee of deze bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen. Dat blijkt uit onderzoek van VrijdagOnline.nl onder ruim 1.000 ondernemers uit het MKB.

Van de ondervraagden zei vijf procent exact inzicht te hebben in het aantal bezoekers en leads die via de website binnenkomen. Een kleine vijftien procent zei redelijk goed te weten hoeveel bezoekers en leads de website genereerde, maar ruim 70 procent van de ondernemers gaf aan geen enkel idee te hebben van de prestaties van hun website. 

Onderbuikgevoel

Op de vraag of hun website een bijdrage levert aan de bedrijfsdoelstellingen, antwoorde 69 procent volmondig: ‘ja’. Op de vervolgvraag hoe deze ondernemers dit wisten gaf 84 procent aan dit niet exact te weten, maar aan te nemen dat de website een bijdrage leverde. Slechts zestien procent gaf aan te kunnen aantonen dat hun website een bijdrage leverde aan de doelstellingen met behulp van statistieken. Slechts vier procent van de ondernemers bekeek maandelijks reportages van de websiteresultaten. 

Concrete websitedoelstellingen ontbreken
Uit hetzelfde onderzoek bleek dat ondernemers over het algemeen geen concrete doelstellingen formuleren voor hun website. Ruim 81 procent gaf aan geen enkele doelstelling voor hun website te hebben gesteld. Op de vraag waarom ze dan een website hebben, gaf 41 procent van deze ondernemers aan de website puur ter informatie aan te bieden, 33 procent zei een website te hebben omdat alle concurrenten er een hebben en 26 procent wilde nieuwe klanten werven via de website, maar kon moeilijk aangeven in hoeverre dit lukte. 

SMART; Meten is weten

"Het ontbreekt veel ondernemers aan inzicht," aldus Joost Klein, eigenaar van VrijdagOnline.nl. "Bijna alle ondernemers uit het MKB laten vol enthousiasme een website maken of restylen zonder daarbij vooraf concrete en meetbare doelstellingen te formuleren. Hierdoor laten ze wellicht een prachtige website ontwikkelen, maar verzuimen ze de website te meten op het behalen van (website)doelstellingen. Na een jaar hebben de meesten dus geen idee of de website geld heeft gekost of opgeleverd en dat is zonde en anno 2012 zeker onnodig. Het minste wat deze ondernemers zouden moeten doen, is de statistieken van hun website bekijken en de websitestatistieken op regelmatige basis monitoren. Ik denk dat het overgrote deel schrikt van het kleine aantal bezoekers dat langer dan twintig seconden op de website verblijft."

Doorsturen  |  3  |  Nieuwsbrief

Reacties

Roald van Zomeren

30-05-2013 02:22  |  

Geen goede zaak als je weet hoeveel er uit e-commerce gehaald kan worden. Belangrijk voor bedrijven, zowel groot als klein, om deze bron ook volledig uit te nutten. Desnoods moeten zij het uitbesteden.

Anton Gouman

3-06-2013 09:40  |  

Een SEO-scan (om de vindbaarheid van een website te onderzoeken) geeft prima inzicht in de werking van een website. Op basis hiervan kunnen concrete verbeteringen worden aangebracht om meer (relevante) traffic naar een website te krijgen. Het blijkt toch weer dat internetcommunicatie een onderschat marketingcommunicatiemiddel is. Iedereen heeft het tegenwoordig over de inzet van sociale media en de ontwikkeling van allerlei apps, terwijl de website soms helemaal niet in orde is!

SiteStunt

23-04-2017 13:21  |  

Leuk artikel en onderzoek!

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.