Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Verbeter de passie en prestaties van uw werknemers (en uzelf)

29 augustus 2012 - Wat zorgt ervoor dat mensen met plezier naar hun werk gaan? Hoe kunt u een context creëren waarin het beste in mensen naar boven wordt gebracht? Welke ingrediënten zijn er nodig om structureel de passie en prestatie van een bedrijf te verbeteren?

Podiumauteur Ronald van der Molen van Transformatio geeft antwoord op deze vraag op basis van de inzichten van onderzoeker en bestsellerauteur Marcus Buckingham. De laatste observeert dat ondernemers onnodig veel energie besteden aan het verbeteren van de zwakke punten van hun werknemers. Uitgangspunt is in veel gevallen de functieomschrijving en niet de medewerker zelf.
Onderzoek laat  echter zien dat het veel efficiënter is het om de sterke punten van medewerkers te bepalen en hun functie hierop aan te passen. Minder dan twee op de tien werknemers weten hun sterke punten het merendeel van de tijd te benutten. Dat betekent dat ruim 80 procent van de mensen het grootste gedeelte van de tijd vanuit hun zwaktes werkt. Hoe is dat mogelijk? 

Aandacht voor wat er niet deugt

Buckingham concludeert dat de dagelijkse praktijk in bedrijven en instellingen wordt beheerst door het zogeheten ‘reparatiedenken’. Om te groeien en verbeteren kijken we vooral naar wat er niet deugt en proberen we dat te repareren. Het Amerikaanse onderzoeksinstituut Gallup legde duizenden ouders uit verschillende landen het volgende scenario voor: "Stel dat uw kind met de volgende cijfers thuiskomt: een negen voor Engels, een negen voor staatsinrichting, een zeven voor biologie en een vier voor algebra. Welk cijfer is naar uw mening dan het belangrijkste op het schoolrapport?" De antwoorden waren veelzeggend. Zo’n 75 procent van de geïnterviewden gaf aan de nadruk te leggen op de vier voor algebra. Slechts zes procent zou dit doen voor de negen voor Engels en een procent zou de nadruk leggen op de negen voor staatsinrichting. We kijken naar de vier op het rapport en willen dat onze zoon of dochter daar een zes van maakt. Terwijl de toekomst van ons kind waarschijnlijk tóch niet binnen dat vak ligt. 

Mislukkingen krijgen meeste aandacht
In bedrijven gaat het meestal niet anders. Tijdens functioneringsgesprekken wordt vijf minuten gepraat over wat er goed is gegaan. De meeste tijd wordt besteed aan de ontwikkelpunten (een andere benaming voor de zwakke punten) die volgens de betreffende manager moeten worden verbeterd. Door de nadruk te leggen op wat er gerepareerd dient te worden zorg je ervoor dat medewerkers minder gemotiveerd zijn en slechts een gedeelte van hun potentieel inzetten voor het bedrijf.
Dit fenomeen zit dieper verankerd in onze maatschappij dan u in eerste instantie zou denken. We laten ons vaak leiden door lessen die getrokken kunnen worden uit mislukkingen. Buckingham: "Om meer te leren over gezondheid bestuderen we ziektes. Om meer te leren over geluk of vreugde bestuderen we depressies.
Om meer te leren over huwelijken bestuderen we scheidingen. Als u bestudeert wat er ‘slecht’ gaat en er iets van leert, dan wordt u niet ‘goed’, maar gewoon ‘niet slecht’." De meeste klanten zijn niet geïnteresseerd in bedrijven die ‘niet slecht’ zijn, zij willen zaken doen met een bedrijf dat ergens heel goed in is. 

Het beste in mensen naar boven brengen

Hoog tijd dus voor een sterke punten revolutie binnen ondernemingen. Buckingham: "Bedrijven behoren aandacht te hebben voor de natuurlijke gaven van werknemers om dan iedere werknemer zo te positioneren en zijn of haar ontwikkeling zo te bevorderen, dat deze talenten worden getransformeerd tot regelrechte sterke punten."
Dat is in de praktijk knap lastig. Een bedrijf is er namelijk niet in de eerste plaats om de werknemer gelukkig te maken, maar om een zo goed mogelijk resultaat te boeken. Het uitgangspunt van een werkgever is de prestatie die hij van medewerkers verlangt. Hoe kunt u datgene wat medewerkers energie geeft verbinden met de collectieve ambities van uw bedrijf? 

Uitdagingen

De uitdaging aan ondernemers is om te realiseren dat een medewerker die zijn sterke punten kent (en het grootste deel van de tijd inzet) veel meer kan bijdragen aan de behoeften van de organisatie. Dan is hij immers intrinsiek gemotiveerd om een waardevolle bijdrage te leveren.
Als dit besef er is kunnen er stapsgewijs aanpassingen in de processen en systemen worden gedaan zodat deze zowel de ambities van medewerkers als de onderneming ondersteunen. Zorg er daarbij voor dat u systemen ontwikkelt op vraag van de gebruikers, niet op die van de controller. Hierdoor vergroot u de kans op zelfsturend gedrag bij medewerkers en geeft u ruimte voor ondernemerschap.
Medewerkers dienen te achterhalen wat hun sterke punten zijn. Dat gaat nog wat verder dan activiteiten waar ze goed in zijn. Buckingham: "Normaliter zien we een sterk punt als iets waar iemand goed in is, en een zwakte als iets waar iemand slecht in is. Dat is weliswaar een niet helemaal verkeerde, maar wel een incomplete voorstelling van zaken. Minstens zo belangrijk is of iets een goed gevoel geeft." 

Kenmerken van sterke punten
De kenmerken van sterke punten zijn: u kijkt ernaar uit om het te doen, u vergeet de tijd terwijl u het doet, u bent er goed in en na afloop voelt u zich energiek of voldaan. Een goede eerste stap is terug ‘filmen’ naar uw beste momenten. Welke momenten uit de afgelopen jaren gaven u het gevoel dat u een waardevolle bijdrage hebt geleverd? Wat deed u precies? Wat zegt dit over uw specifieke talenten? Als u uw sterke punten hebt ontdekt ontstaat er een beeld over wat u kunt toevoegen aan de onderneming.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.