Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

20 juni 2012 - Werkgevers die op zoek zijn naar jong talent vermijden Twitter, Hyves en online vacaturebanken. Zij zetten groot in op Facebook en LinkedIn. Maar dat moeten ze dan wel op een zo aantrekkelijk mogelijke manier doen.

Uit het onderzoek ‘DE NIEUWE LICHTING 2012, over talentmanagement en bijbanen’ van Studentalent blijkt dat werkgevers in hun zoektocht naar jong talent gevoelens dienen op te roepen van affectie. "Jongeren zijn heel ontvankelijk voor authenticiteit en positieve gevoelens," weet algemeen directeur van Studentalent Angelique Steen. "Vergelijk het met een profiel op een datingsite; een werkgever moet een soort verliefdheid oproepen. Bedrijven die zich aansprekend, open en eerlijk presenteren, worden ervaren als sexy. Dan telt u pas écht mee voor de nieuwe lichting talent." 

Trend: Informeel baantjesjagen

Dit is het derde jaar dat Studentalent, landelijk bemiddelaar van studenten en pas afgestudeerden, het onderzoek DE NIEUWE LICHTING presenteert. Steen ziet een duidelijke trend: informeel baantjesjagen. Een flinke meerderheid van de studenten en pas afgestudeerden (57 procent) volgt één of meerdere bedrijven voor langere tijd via social media. 60 procent van hen doet dat wegens affiniteit met de afzender en 28 procent om concreet het aanbod van vacatures bij het bedrijf te volgen.
Bedrijven die op sociale netwerken aanwezig zijn en daar een positieve uitstraling realiseren, hebben een zeer groot voordeel. Steen: "Studenten en pas afgestudeerden willen zich ‘thuis voelen’ bij een potentiele werkgever en dit begint al online. Dat studenten social media niet bewust op een zakelijke manier inzetten, betekent nog niet dat zij niet beïnvloed worden. Dat kan gebeuren door een goede online ervaring met een bedrijf, het ‘liken’ van een bedrijfspagina, door het lezen van ‘comments’ van anderen, door het krijgen van informatie over evenementen of andere nieuwtjes. Allemaal positieve bijdragen aan het beeld dat een student zich vormt van een bedrijf. Door die indrukken kunnen studenten zich ontpoppen tot geïnteresseerde potentiële werknemers." 

Hyves uit, Facebook in, ook voor werkzoekenden

Uit het Studentalent-onderzoek, dat werd uitgevoerd onder 1.100 studenten, bleek dat Twitter nauwelijks meer wordt gebruikt dan vorig jaar. Het aantal gebruikers steeg licht van 21 naar 26 procent. "De verwachte explosieve groei is uitgebleven," aldus Steen.
93 procent van de studenten beschikt over een profiel op Facebook, dat is dertien procent meer dan vorig jaar. 37 procent van de betreffende jongeren gebruikt LinkedIn, vier procent meer dan in 2011. LinkedIn is met name vanaf de laatste twee studiejaren populair: 54 procent van deze groep heeft een profiel op het zakelijke onlinenetwerk.
Het bezoeken van online vacaturebanken is fors gedaald (van 43 naar 21 procent) en staat inmiddels op de derde plaats, na het uitzendbureau en het eigen vriendennetwerk, dat bezig is aan een opmerkelijke opmars. 48 procent van de studenten en pas afgestudeerden probeert via vrienden aan een (eerste) baan te komen. Vorig jaar was dat nog maar vijftien procent. 

Neem jongeren serieus
Steen wil werkgevers overtuigen om jongeren serieus te nemen: "De komende jaren hebben we studenten en starters – we noemen ze bij Studentalent De nieuwe lichting – keihard nodig. En niet alleen vanwege de vergrijzing. Ook omdat de complexe maatschappelijke, politieke en economische problemen van vandaag niet langer enkel zijn op te lossen met ‘beproefde methoden’." "Juist nu wordt een appèl gedaan op nieuwe generaties denkers, jongeren die op een volstrekt andere manier tegen de maatschappij aankijken, die andere verbanden zien en originele oplossingen kunnen aandragen."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.