Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 juni 2012
 

Massale leegstand kantoorpanden roept op tot actie

 
 

Bij sloop- en renovatiewerkzaamheden komt naar schatting jaarlijks 5.000 ton oude verlichting vrij. Deze oude lampen en armaturen moeten idealiter allemaal apart worden ingeleverd voor recycling, om zo schaarse grondstoffen terug te kunnen winnen.

Momenteel vindt echter maar 40 procent zijn weg naar het Wecycle-inzamelsysteem, zo blijkt uit het jaarboek van Stichting LightRec. Nu in Nederland zoveel kantoren leegstaan - volgens de laatste berichten zeker veertien procent van het totale kantooroppervlak - wil LightRec samen met betrokken partijen uit de vastgoedbranche nadenken over een toekomstscenario. 

Inzameling
Uit onderzoek door Möbius blijkt dat 80 procent van alle vrijgekomen verlichting vanuit het professionele circuit zal komen. Naar schatting vindt minder dan de helft hiervan zijn weg naar het inzamelsysteem. Om de inzamelpercentages vanuit de bouwsector verder te verhogen, wil LightRec grip krijgen op de obstakels van vastgoedprofessionals bij de verwijdering van lampen en armaturen. De stichting inventariseerde voor het jaarboek alvast wat de oorzaken zijn voor de stagnatie van duurzame afvalscheiding bij bouw, sloop en renovatie. Het voornaamste obstakel blijkt het grote aantal partijen dat - met elk zijn eigen belangen - betrokken is bij deze werkzaamheden. Duurzame afvalscheiding krijgt hierdoor in veel gevallen weinig prioriteit. 

Goed opdrachtgeverschap
Juist omdat er bij sloop en renovatie zoveel partijen betrokken zijn, moet er nagedacht worden over wie er verantwoordelijk is voor de verantwoorde inzameling van verlichtingsbronnen," aldus Jeroen Bartels, manager van Stichting LightRec. "Ons doel is om actief in gesprek te gaan met vastgoedpartijen. Wij willen samen met hen achterhalen wat we moeten doen om zoveel mogelijk lampen en armaturen in te zamelen voor recycling. Het herwinnen van schaarse grondstoffen is een gedeelde verantwoordelijkheid. LightRec kan niet alleen het achterliggende proces inrichten. Daar hebben wij de inzichten en ervaringen van alle betrokken partijen voor nodig."
Volgens de Nederlandse Lichtassociatie (NLA) is goed opdrachtgeverschap het sleutelwoord om te garanderen dat oude lampen en armaturen gescheiden worden afgevoerd, zo staat in het jaarboek. De NLA meent dat projectontwikkelaars hun verantwoordelijkheid moeten nemen en duidelijke afspraken moeten maken die gelden voor zowel hun contractanten als diens onderleveranciers. Ook NVGM, een van de grootste vastgoedbeheerders van Nederland, hamert erop dat afvalscheiding als criterium opgenomen moet worden bij aanbestedingstrajecten en in bouwbestekken. 

Inzamelresultaten

Uit eerdere berichtgeving van LightRec bleek al dat in Nederland afgelopen jaar in totaal 3.440 ton aan lampen en verlichtingsarmaturen is ingezameld. Daarvan bestaat 1.173 ton aan tl-buizen en 1.687 ton aan armaturen, een stijging van respectievelijk vijf en 48 procent. De toename van ingezamelde armaturen in 2011 is vooral te danken aan een verhoogd aantal exemplaren dat terugkomt via klein bruin- en witgoed. In totaal wist LightRec, mede dankzij de inspanningen van haar uitvoeringsinstantie Wecycle, een stijging van 22 procent te realiseren.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken