Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Kredietwaardigheid bedrijven dramatisch laag

12 juni 2012 - De gemiddelde kredietwaardigheid van Nederlandse bedrijven verslechtert tot een historisch dieptepunt. De gemiddelde kredietwaardigheid van alle bedrijven in Nederland is gedaald van A naar BBB. Nog niet eerder heeft het gezamenlijke Nederlandse bedrijfsleven zo’n lage kredietwaardigheid gescoord.

Sinds het officiële begin van de crisis, eind 2008, is de kredietwaardigheid van de Nederlandse bedrijven kwartaal na kwartaal gedaald. Dit blijkt uit de kredietmonitor uitgevoerd door Graydon

Daling financiële gezondheid

Graydon heeft in Nederland van 1,8 miljoen bedrijven een creditrating vastgesteld die onderverdeeld is in risicoklassen van AAA tot D (default). De ratings van Graydon voldoen aan de internationale standaard voor ratingbureaus van ISO. De daling van de kredietwaardigheid van bedrijven is voornamelijk te zien in een significante daling binnen de sectoren financiële instellingen en verzekeringswezen (-9,5 procent), de voeding- en genotmiddelenbranche (-6,2 procent) en de zakelijke dienstverlening (-5,6 procent). 

Grafische sector minst kredietwaardig

In de volgende sectoren zitten relatief de meeste bedrijven in hoge risico-klassen: de grafische sector (19,6 procent kent een hoog tot zeer hoog risico), de voedings- en genotmiddelenbranche (17,0 procent kent een hoog tot zeer hoog risico) en vervolgens de textielbranche (14,4 procent kent een hoog tot zeer hoog risico). 

Daling kredietwaardigheid Nederlandse economie
De daling van de gemiddelde kredietwaardigheid van Nederlandse bedrijven is in lijn met de daling van de economische groei die Nederland momenteel doormaakt. Gertjan Kaart, Algemeen Directeur Graydon Nederland: "De kredietwaardigheid van Nederlandse bedrijven neemt sinds het ontstaan van de crisis structureel af. Dit heeft ernstige gevolgen voor het herstelvermogen van de Nederlandse economie, want het MKB is de motor van de Nederlandse economie en die draait op krediet."
De daling van de kredietwaardigheid van de bedrijven in Nederland gaat hand in hand met een structurele stijging van het aantal faillissementen. Kaart: "Wij moeten ons in Nederland stevig gaan bezig houden met het herstel van vertrouwen, dit is de sleutel tot het openzetten van de kredietverlening aan bedrijven en het stimuleren van de consumptie."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.