Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Employer branding: werk aan uw werkgevers-imago

3 mei 2012 - De meeste bedrijven vinden het belangrijk om te werken aan de uitstraling van hun merk. Goede service, kwaliteitsproducten, professionele communicatie, een strakke huisstijl, het draagt allemaal bij aan de reputatie van het merk.

Om die goede service, kwaliteitsproducten en goede communicatie te kunnen leveren moet u goede werknemers hebben. En om die binnen te halen is het belangrijk om een goede reputatie als werkgever te hebben. 

Vijf tips
Werk daarom bewust aan uw employer brand. Hugo Stienstra geeft in zijn Monsterboardblog vijf tips om u daarbij te helpen. 

1. Richt een ‘werken bij’-sectie in

Maak het een kandidaat makkelijk om informatie te vinden over uw bedrijf. Richt een ‘werken bij’-sectie in op uw website waarin u vertelt over de geschiedenis, de werksfeer, het aantal werknemers enzovoort. Neem hier ook een link op naar je vacatures. 

2. Toon de werksfeer

Als een potentiële klant probeert te overtuigen, kunt uzelf vertellen hoe goed uw product of dienst is. Nog geloofwaardiger is het echter als je met een referentie van een al bestaande klant komt. Of als een prospect het product met eigen ogen kan aanschouwen.
Met kandidaten werkt het net zo. Laat werknemers aan het woord. Maak een video waarin een aantal medewerkers vertellen hoe het is om voor uw onderneming te werken. Toon hoe mensen met elkaar omgaan. Plaats foto’s waarin een mogelijke sollicitant kan zien hoe het pand eruit ziet en wat de dresscode is. 

3. Behandel sollicitanten met respect
Geschikt of niet, kandidaten moet u behandelen als klanten. Behandel iedereen met hetzelfde respect. Als het over klanten gaat, zeggen ze wel eens dat iemand een goede ervaring met een bedrijf met één persoon deelt. Een negatieve ervaring met drie anderen.
Bij een potentiële werknemers ligt dat percentage nog hoger, aangezien de halve vriendenkring informeert hoe het ging met die ene sollicitatie.
Reageer dus altijd op sollicitatiebrieven, of een sollicitant nou geschikt is of niet. Als iemand de moeite heeft genomen om een brief en CV op te stellen is een afwijzing sturen wel het minste wat u kunt doen.
Van een kandidaat verwacht u verder dat hij op tijd is op voor het sollicitatiegesprek. Zorg ervoor dat u dat zelf ook bent, laat iemand niet te lang wachten bij de receptie. 

4. Leer werknemers omgaan met social media

Social media hebben erotiek van de eerste plaats verdreven als het gaat om internetactiviteiten. U kunt er met een gerust hart vanuit gaan dat een groot deel van uw werknemers actief is op deze media. Informeer uw medewerkers over wat ze wel en niet kunnen zeggen op social media. Natuurlijk zijn ze tot op bepaalde hoogte vrij om te delen met de wereld wat ze willen, maar een update als ‘Wéér zo’n rotdag op het werk’ straalt niet goed af op uw employer brand. 

5. Staar u niet blind op social media

Veel ondernemers zien employer branding en social media als synoniemen. Maar dat klopt niet helemaal. Natuurlijk kunt u Twitter en Facebook inzetten om een sterke reputatie als werkgever op te bouwen. U kunt hier echter nog zo hard aan werken, als u het op andere vlakken laat liggen is al die moeite voor niets. Een Facebook-update van een kandidaat wiens sollicitatie u negeerde maakt meer kapot dan u met honderd tweets kunt herstellen.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.