Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Bedrijven in telecom en finance zijn het best vindbaar op internet

4 november 2010 - Voor de vijfde keer op rij heeft Checkit het Top 100 Online Vindbaarheid onderzoek uitgevoerd. De vraag die hierbij centraal stond: hoe is het gesteld met de vindbaarheid van de 100 grootste online adverteerders in Nederland?

Wat blijkt: de Telecom en Financiële branche realiseren gemiddeld het hoogste online bereik. Verder geldt dat er voor organisaties nog veel kansen liggen op optimaal in te spelen op de zoekvraag van de doelgroep. 

Best vindbaar
De websites met de beste online vindbaarheid van 2010
1. www.anwb.nl (88 procent)
2. www.rabobank.nl (67 procent)
3. www.ziggo.nl (56 procent)
4. www.microsoft.com/nl/nl (55 procent)
5. www.upc.nl (53 procent)
6. www.ah.nl (48 procent)
7. www.mandemakers.nl (47 procent)
8. www.xs4all.nl (44 procent)
9. www.tele2.nl (41 procent)
10. www.unive.nl (41 procent)

Top 100 Online Vindbaarheid scores 2010
Ondanks dat de Top 100 Online Vindbaarheid dit jaar tot stand is gekomen volgens een geheel nieuwe onderzoekmethode, heeft de top tien veel overeenkomsten met de hoogst scorende organisaties van voorgaande jaren. Zo staat Ziggo dit jaar op een derde plaats en ANWB op de eerste plaats. Vorig jaar stonden deze organisaties ook al hoog met een achtste plaats voor Ziggo en een dertiende plaats voor ANWB. 

Kansen voor Energie- en Brandstofbranche
Dat er nog steeds verbetering mogelijk is op het gebied van online vindbaarheid blijkt uit de gegevens van lager scorende organisaties. Zo hebben organisaties in de Energie- en de Brandstofbranche een gemiddeld bereik van respectievelijk 6 procent en 2 procent. Dat wil zeggen dat deze organisaties gemiddeld slechts door een zeer beperkt deel van de doelgroep gezien worden in de zoekresultaten. De zeer concurrerende Telecom en Financiële branche zijn met een gemiddeld bereik van 29 procent en 21 procent dit jaar het best vindbaar en zijn zichtbaar op de momenten dat de doelgroep naar ze op zoek is. 

Mediabudget versus vindbaarheid
Dat een hoog mediabudget niet automatisch leidt tot een hoge notering in de Top 100 Online Vindbaarheid is ook dit jaar een feit. Zo zijn in de top tien geen organisaties terug te vinden die in de top tien van grootste online mediabesteders staan. Paul Aelen, medeoprichter van Checkit, zegt over de resultaten: "Het onderzoeken van het percentage van de doelgroep dat wordt geconfronteerd met de producten en diensten van een organisatie, is een uitstekende methode om de performance binnen de zoekmachines van de top 100 online mediabesteders in kaart te brengen. Deze editie van de Top 100 Online Vindbaarheid laat zeer gevarieerde resultaten zien. Verschillende organisaties behalen hoge scores maar voor veel merken zijn er nog genoeg verbeteringen mogelijk binnen de natuurlijke zoekresultaten van de zoekmachines. Een belangrijk element daarbij is het inspelen op de zoekvraag van de doelgroep. Door Search inspanningen vanuit dit focuspunt te realiseren zal de online vindbaarheid sterk verbeteren. Dat de Financiële en Telecom branche goede scores behalen, mag geen verrassing genoemd worden. Deze branches, waar de concurrentie ook online groot is, behaalden vorig jaar al goede scores en dit jaar is het niet anders. Hieruit komt naar voren dat het hebben van een goede online strategie, in het bijzonder het continue blijven verbeteren van de Search Engine Marketing inspanningen, tot een sterk verhoogd bereik onder de relevante doelgroep leidt!"

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.