Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Winkelcentra openen deuren voor 400 jonge ondernemingen

5 maart 2012 - Het ondernemerschap wordt onder studenten steeds meer als serieuze toekomstmogelijkheid gezien. De komende weken oefenen duizenden jonge studentondernemers hun vaardigheden door hun eigen producten aan de man te brengen tijdens zeven marktdagen in winkelcentra door het hele land.

Deze studentenbedrijven doen mee aan ondernemerschapprogramma’s van stichting Jong Ondernemen. Door een jaar een eigen bedrijf te runnen, leren jongeren wat ‘ondernemen’ nu precies inhoudt. Dit jaar presenteren de deelnemers onder meer een rijstmeter, design lampen van karton en zakjes liefde. 

Producten verkopen
Ondernemen leer je niet uit een boekje. Dat leer je door het te doen. Dat vindt Jong Ondernemen. Een van de onderdelen van haar programma’s is de marktdag, een grootse en voor iedereen gratis toegankelijk verkoopdag waar de studentondernemers ervaren hoe ze hun producten en diensten het beste aan de man kunnen brengen. Arko Veefkind, directeur a.i. van Jong Ondernemen: "Het concept van de marktdag is simpel: studenten worden letterlijk in het winkelcentrum neergezet om hun producten te verkopen aan voorbijgangers. Ze moeten zelf een stand inrichten, voor een smetteloze presentatie zorgen en de aandacht weten te trekken. Hun koopmansvaardigheden moeten de rest doen." 

Learning by doing

Jong Ondernemen biedt via speciale onderwijsprogramma’s scholieren van basis- tot wetenschappelijk onderwijs de kans om al doende het ondernemerschap te ontdekken. Op vmbo-, mbo-, hbo- en wo-niveau runnen de studenten van Jong Ondernemen een jaar lang hun eigen bedrijf. En leren dus al doende wat het hebben van een eigen zaak inhoudt. Onder begeleiding van een docent en een begeleider (vaak een ondernemer) schrijven de jonge ondernemers een bedrijfsplan, denken ze na over financieringsmogelijkheden en brengen ze hun eigen, vaak innovatieve product of dienst op de markt. 

Prijzen

De studentondernemers worden op de marktdagen beoordeeld door een vakjury. Deze reikt eind van de middag prijzen uit voor de studentenbedrijven die qua presentatie, klantbenadering en overall concept het meest overtuigen. Enkele studentenbedrijven wagen zich zelfs over de grens en doen ook mee aan Europese Marktdagen, van het Europese JA-YE (Junior Achievement-Young Entreprise). 

4.000 studentondernemers

Jaarlijks organiseert Jong Ondernemen meerdere marktdagen in verschillende steden van Nederland. Den Bosch trapt dit jaar af met de marktdag in de NH Kerk (10 maart). Winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht zet haar deuren op 17 maart voor de tiende achtereenvolgende keer open voor de studentondernemers. De andere marktdagen vinden plaats in winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam (24 maart), winkelcentrum De Weiert in Emmen (31 maart), winkelcentrum Kronenburg in Arnhem en op de markt in Middelburg (beide 12 april) en in winkelcentrum Makado in Beek (14 april). Aan de Nederlandse marktdagen doen ruim 4.000 jongeren mee.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.