Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
28 februari 2012
 

'Inzameling lampen moet bij iedere retailer op de agenda'

 
 

De Nederlandse overheid moet retailers die lampen verkopen, verplichten om oude exemplaren altijd in te nemen voor recycling, ook als de klant geen nieuwe lamp koopt. De nieuwe Europese regelgeving stelt dit alleen verplicht voor winkels met een oppervlakte van 400 vierkante meter of meer aan elektrische apparatuur. Dat stelt Stichting Lightrec.

In Nederland, waar het detailhandel relatief kleinschalig opereert, zal de verplichting met betrekking tot lampen, nauwelijks impact hebben. Bijna geen enkele winkel die verlichting verkoopt, voldoet namelijk aan dit criterium. Hierdoor is het inzamelsysteem voor lampen en armaturen in Nederland nog steeds niet fijnmazig te noemen. 

EU-doelstellingen
"Inzameling van oude lampen, en de oud-voor-niets regeling in het bijzonder, moet bij iedere retailer op de agenda staan, op het moment dat zij lampen - in welke vorm dan ook - in het assortiment hebben," aldus LightRec. Vanaf 2018 gaat de Europese Unie namelijk hogere doelstellingen hanteren aan de verantwoorde verwerking van elektronisch afval. Elke Europese lidstaat moet dan 85 procent van alle afgedankte apparaten en lampen op een gecontroleerde manier verwerken. Dit is ruim twee keer zoveel als momenteel in Nederland wordt gerealiseerd.
Om die reden vraagt Stichting LightRec aan staatsecretaris Atsma om een aanscherping van deze richtlijn (WEEE-Directive) bij de implementatie in de Nederlandse regelgeving. Alle Nederlandse winkels met een totaal oppervlakte van 400 vierkante meter of meer, zoals veel supermarkten, zouden tenminste kleine apparaten en lampen moeten innemen van de consument, ook als deze geen nieuwe koopt. Als mogelijk alternatief voor een inzamelmiddel per winkel kunnen winkeliers ook gezamenlijk in een winkelcentrum voor het inrichten van een inzamelpunt kiezen. Op die manier realiseert Nederland de gedachte achter de richtlijn, van een uiterst toegankelijke inzameling voor de consument. 

Optimaliseren van inzameling
De uitvoeringsorganisatie van LightRec, Wecycle, werkt hard aan het optimaliseren van de inzameling en recycling van energiezuinige lampen. Het afgelopen jaar werden meer dan elf miljoen TL-buizen, spaar- en led-lampen verwerkt, vier procent meer dan in 2010. De retail is een van de belangrijkste schakels om de inzameling van lampen onder consumenten te verhogen. Inmiddels zijn er enkele winkelketens die vrijwillig overgaan op zo'n oud-voor-niets inzameling. Zo staat vanaf nu bij alle Gammavestigingen een speciale Wecycle-inzamelstraat, waar consumenten ook oude lampen en armaturen kunnen inleveren. Maar met name bij de supermarkten helpt zo'n verplichting om tot een fijnmazig inzamelnetwerk te komen. Overigens zou dit ook moeten gelden voor kleine elektrische apparaten. De aanscherping van de Europese richtlijn bij de implementatie in Nederland moet hier uitkomst bieden.

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Ledlampendirect  |   | 
10-05-2012
 | 
10:38 uur
Ook hier is belangrijk dat de consument wel op de hoogte word gebracht.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken