Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
1 november 2010
 

Periodieke verkopen veroveren vaste plek in e-commerce

 
 

Steeds meer webwinkeliers ontdekken periodieke verkopen als een nieuwe manier om extra bezoekers naar hun online winkel te 'lokken'. Dit nieuwe e-commerce fenomeen verovert in rap tempo een vaste plaats in de promotie-mix van veel e-commerce bedrijven.

Periodieke verkopen vestigen zich steeds meer in het huidige e-commerce landschap. Als gevolg van deze trend lijkt het aanbieden van producten voor een beperkte periode tegen een scherpe prijs een vast onderdeel te worden in de marketingmix van menig webwinkelier. Zo trakteren online warenhuizen als Mediamarkt en Wehkamp hun vaste klanten al enige tijd op een 24-uurs- ofwel dagaanbieding. 

Explosieve stijging
Vooral de afgelopen maanden is er een explosieve stijging waar te nemen in het aantal webwinkels dat periodieke verkoop gebruikt om bezoekers naar hun website te 'lokken'. Deze populariteitsstijging is te verklaren door de vele voordelen van dit nieuwe verkoopkanaal. De webwinkelier creëert een plek waar hij zowel koopwaar in de schijnwerpers kan zetten als restpartijen kan 'dumpen'.
Aan de andere kant van het computerscherm wordt de bezoeker door middel van de tijdelijke aanbieding voortdurend getrakteerd op een verrassend product voor een scherpe actieprijs. Een bijkomend voordeel voor de webwinkelier is dat de consument door de tijdsdruk minder lang twijfelt en eerder overgaat tot aankoop. 

Tijdsdruk
Bij dit e-commerce fenomeen snijdt het mes dus aan twee kanten: de tijdsdruk van een periodieke verkoop laat de bezoeker snel beslissen en de aanbieding fungeert als een aantrekkelijk geprijsde traktatie voor vaste bezoekers.
Toch kent het populaire fenomeen in de huidige wereld van e-commerce ook tegenstanders. Volgens hoogleraar Fred van Raaij van de Universiteit van Tilburg wordt de consument bij periodieke verkopen teveel onder druk gezet, waardoor men niet de kans krijgt om een weloverwogen beslissing te nemen. Volgens de criticus zijn periodieke verkopen pure impulsaankopen. 

Dagelijkse aanbiedingen
Een succesvolle onderneming die volledig gebaseerd is op tijdelijke aanbiedingen is iBood. iBood verkoopt via haar website iedere 24 uur slechts een product voor een scherpe prijs. Deze Nederlandse onderneming vierde onlangs pas haar vijfde verjaardag, maar heeft haar imperium uitgebreid naar maar liefst negentien landen. Met name de laatste maanden verschijnen er steeds meer vergelijkbare initiatieven op het web die dit succes proberen te evenaren. 

Shopping-communities
Naast een groot aantal iBood-klonen neemt ook het aantal shopping-communities in vogelvlucht toe. Een shopping-community is een besloten webshop die periodieke verkopen organiseert van bekende (kleding)merken. Deze verkopen vinden plaats op een website achter gesloten deuren en zijn alleen beschikbaar voor leden van deze community. Bekende voorbeelden van zogenoemde shoppingclubs zijn ShopVIP, 42HRSclub en BuyVIP. 

Wereldwijde opkomst
De populariteit van periodieke sales is onlangs ook nog eens onderstreept door Amazon.com. De Amerikaanse e-commercegigant nam in juli 2010 dagaanbiedingen-pionier Woot.com over en kocht onlangs shopping-community BuyVIP voor een onbekend miljoenenbedrag. Met deze overnames toont Amazon haar enorme vertrouwen in het periodieke verkopen en de potentie van dit fenomeen.
In de Benelux vervult de website JouwAanbieding.nl een belangrijke rol in de online wereld van tijdelijke aanbiedingen. Veel webwinkeliers maken gretig gebruik van de populariteit van dit shoppingplatform om hun aanbieding te promoten.

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Dagaanbiedingen  |   | 
8-09-2015
 | 
08:42 uur
Ik zat wat artikelen terug te lezen van een paar jaar geleden, en kwam toen ook hier terecht. Grappig om te zien dat dit principe na vier jaar nog steeds een succes is. Sterker nog, in onze statistieken zien we nog steeds een stijgende lijn, zowel van aanbieders als verkopen. Ik ben benieuwd hoe lang deze stijgende lijn doortrekt. Lijkt me leuk dat er ook een update van dit artikel komt. Ik kan wel wat statistieken aanleveren:)

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 186.61 -0.43 %
Stijgers Dalers
Nedap 41.27  5.1 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Altice 8.1  -12.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Air france - 10.98  -4 %
Meer beurs