Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Lamborghini gaat tot het uiterste

4 maart 2012 - Lamborghini gaat op de extreme toer. Dat zijn we van de Italiaanse renstal natuurlijk wel gewend, maar toch. Zo heeft de Aventador J geen dak en al evenmin een voorruit. Maar bovenal is de rijbeleving intenser dan welke 'Lambo? ooit gebouwd.

De Lamborghini Aventador J - een verwijzing naar de Jota uit 1970 enerzijds en de aanduiding van een FIA-raceklasse anderzijds – mag dan aan comfort hebben ingeboet, wel heeft hij de basis van de Aventador LP 700-4, met inbegrip van de machtige 6.5 liter grote en 700 pk sterke twaalfcilindermotor. De afwezigheid van een dak en voorruit heeft het wagengewicht doen dalen naar 1.575 kg. En dat ondanks de aanwezigheid van extra verstevigingen achter de zetels om onder meer om de inzittenden bij een koprol te beschermen. Het gros van het monocoque chassis bestaat dan ook uit koolstofvezel.



Uithangbord
Over koolstofvezel gesproken; de Aventador J is de eerste toepassing van een nieuw, in epoxyghars gedrenkte vezels. Het hars stabiliseert het materiaal en houdt het soepel. Het gros van het interieur van de Aventador is erin uitgevoerd, maar de mogelijkheden zijn volgens de autobouwer eindeloos. Zelfs het meubilair erin hullen moeten te doen zijn. En daarmee is de J vooral ook een uithangbord van wat Lamborghini allemaal kan met het lichte, peperdure koolstofvezel. In de toekomst kunnen we dus geheid meer hiervan verwachten.



Periscoop
Apart van het radicale design valt de Aventador J ook op door z´n afmetingen. De lengte bedraagt een forse 4,89 meter – 11 centimeter langer dan de LP700-4 – en bedraagt de breedte zonder buitenspiegels 2,03 meter. In combinatie met een schamele hoogte van 1,11 meter bevat de Lamborghini dus nogal uitzonderlijke proporties. Nota bene de achteruitkijkspiegel, die als een periscoop op een arm is gemonteerd, is zowaar het hoogste punt. Om de inzittenden toch nog enigszins uit de wind te houden zit er voorop een kleine windvanger. Maar de Italianen maken er geen geheim van dat je je kledij moeten aanpassen als je met de J gaat buitenspelen. Aan airco ontbreekt het namelijk eveneens en stoelverwarming is helemaal uit den boze.



Neusje van de zalm 
De J is een Lamborghini van het extreemste soort. Daarom ook dat de neus van de bolide ietwat smaller is dan bij de gewone Aventador en gemodelleerd om meer op die van een F1-bolide te lijken. Om nog meer gewicht te besparen zijn de omhoog scharnierende deuren dunner uitgevoerd en mag je bij de zijruitjes amper van ruiten spreken. De achterbumper is eveneens specifiek ontwikkeld en heeft tot doel nog meer neerwaartse druk op te wekken.



One-off
Hoe radicaal ook, de Lamborghini J mag gewoon op de openbare weg rijden. Hoe hij daar presteert geeft Lamborghini niet vrij, maar kinderachtig zal het niet zijn. Eén enkele eigenaar mag het uittesten, want het showexemplaar wordt effectief uitgeleverd. En Lamborghini is kordaat: het blijft bij dit unieke exemplaar.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.