Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Autonieuws
5 maart 2012

Even schrikken: Bentley EXP 9 F

Dit is de Bentley EXP 9 F, de beloofde SUV conceptcar van Bentley. Het studiemodel is zojuist in Genčve onthuld en moet op zijn zachtst gezegd even inwerken. Wen er echter maar alvast aan, want Bentley heeft productieplannen.

We wisten op voorhand dat Bentley aan een SUV werkte, maar als de eerste foto´s je dan daadwerkelijk onder ogen komen is het alsnog even wennen. Deze Grand Touring Bentley, zoals de fabrikant het concept omschrijft doet het volgens hen net zo goed in de zandduinen als bij een galapremiere en op de Autobahn. Het is onmiskenbaar een Bentley, maar wel van een heel ander soort. En daar is markt voor. Volgens Bentley hebben veel van hun klanten al een SUV in hun bezit en waarderen zij het luxeueuze en veelzijdige karakter van een auto als deze. Een behoefte waarin Bentley uiteraard ook graag wil voorzien.



Historisch verantwoord
Het design maakt ongetwijfeld de tongen los, maar is wel degelijk historisch verantwoord. Kijken we naar het front dan zijn er niet alleen overeenkomstige kenmerken met de huidige modellen (Mulsanne en Continental), ook heeft Bentley er alles aan gedaan om te verwijzen naar de fameuze Blower Bentley´s. Zo is de LED-dagrijverlichting gevormd om de ronde luchtinlaten die de motor van koele lucht moeten voorzien. Een concept dat men vroeger ook hanteerde, alleen toen ontbraken de LED´s uiteraard. De 23 inch lichtmetalen wielen zijn voorzien van een centrale lock zoals Bentley´s Le Mans-modellen uit de jaren ´20 die ook hadden. En de achterzijde? Die doet ons heel sterk denken oude Continental.

Alleen de mooiste materialen
Het interieur is zoals dat van een Bentley verwacht mag worden: super-de-luxe. De meest schitterende leer-, hout- en wolsoorten zijn toegepast om het binnenste tot een luxeueus vertrek te maken. De achterpassagiers kunnen kiezen voor twee opstellingen. De eerste voorziet in een werkplek terwijl de tweede opstelling is gericht op relaxen. En wanneer de achterstoelen niet in gebruik zijn, kunnen deze naar voren geschoven worden voor extra bagageruimte. De achterklep bestaat uit twee delen waardoor een picknickbankje onstaat. Ook hier is leer toegepast voor een lekkere zachte zit en indien gewenst kan Bentley´s ´Bespoke´ afdeling voorzien in een picknickset met zilveren bestek en kristallen glazen. Alleen het beste van het beste uiteraard.

W12
De conceptcar EXP 9 F is voorzien van de 6.0 liter W12 die volgens Bentley rond de 600 pk en 800 Nm moet kunnen opwekken. Daarmee claimen de Britten dat dit de snelste SUV ter wereld is. Ondanks de W12 in het vooronder laat het prestigemerk weten tevens kansen te zien voor het toepassen van de 4.0 liter V8 of een hybride aandrijflijn in de auto.

Doorontwikkelen
Tijdens zijn debuut op de Autosalon van Genève zal Bentley de meningen van het publiek en haar klanten gaan polsen om te kijken hoe ze de EXP 9 F door kunnen ontwikkelen tot een productiemodel. Eén ding is zeker: hij gaat er komen.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken