Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Markante Jaguar I-Pace per direct te koop

1 maart 2018 - Het is zover. Terwijl de Duitse merken over elkaar heen vallen om maar zo snel mogelijk een elektrisch model op de markt te brengen, is het kleine Jaguar dat ze allemaal te snel af is. Met de I-Pace, die ook gekocht kan worden.

Tja, wat is er nog niet geschreven over de I-Pace? De eerste vol-elektrische Jaguar is zonder meer een van de meest besproken en beschreven auto van het moment. Door toedoen van nieuwsgierigen, zoals de automedia, maar ook Jaguar zelf. Zelden hielden de Britten er zo'n omvangrijke marketingcampagne op na. Daar is iets voor te zeggen, want EV's zijn hot en terwijl iedereen had verwacht dat Audi, BMW of Mercedes als eerste een serieuze aanval zou doen op Tesla, gaat Jaguar er met die eer vandoor.

Design en formaat
Wat design betreft houdt de I-Pace het midden houdt tussen een grote vijfdeurs hatchback en een SUV. Doet de auto je onmiddellijk denken aan een Jaguar? Nee. Maar hoofdontwerper Ian Callum bij het Britse merk is wel zo gewiekst geweest met een dergelijke vormgeving een zo breed mogelijk deel van de markt af te dekken met één product. Anders zegt: de I-Pace beschikt over een (design)concept dat velen zou moeten aanspreken. Qua formaat valt de I-Pace tussen de twee andere SUVs van het merk in, de E- en F-Pace. De lengte meet 4,68 meter en de wielbasis van 2,99 meter overstijgt dat van de XF. Indien gewenst kunnen er dan ook zeven personen plaatsnemen, zonder enige twijfel een directe sneer naar de Model X, hoewel die Tesla echt nog wel een slag groter is met een lengte van dik 5 meter. De standaard bagageruimte van de I-Pace is met maximaal vijf inzittenden in elk geval riant: 656 liter. Wordt de tweede zitrij neergeklapt, dan is er tot 1.453 liter te vullen met spullen.

Elektrotechniek
Grootste troef van de I-Pace is natuurlijk z'n reeds veelbesproken, volledig elektrische aandrijflijn. In z'n vloer " voor een zo laag mogelijk zwaartepunt " zit een krachtige 90 kWh sterke accu die in staat moet zijn om de auto een actieradius te geven van 480 kilometer. Volgens de WLTP-meetcyclus, de opvolger van NEDC en een meetmethode die de praktijkactieradius beter benaderd.Zijn de batterijen leeg, dan volstaat 40 minuten opladen om ze weer voor 80% vol te krijgen. Mits je de I-Pace koppelt aan een krachtige snellader. Laad je thuis op, aan het reguliere stroomnetwerk, dan neemt hetzelfde zo'n 10 uur in beslag. Een beste tijd, dus niet te veel sprintjes trekken is het devies. Al is dit anderzijds nogal verleidelijk bij een opgegeven 0 naar 100 km/h-acceleratie van 4,8 tellen. Wat wil je met 400 pk aan vermogen en een koppel van 696 Nm zodra de elektromotoren worden gestart.

Prijs
Wanneer de Jaguar I-Pace bij de dealer precies staat is nog onbekend, maar er is al wel een prijs en er kan ook al besteld worden. Er is keuze uit de uitvoeringen S, SE en HSE en een speciale First Edition om de marktlancering een duwtje in de rug te geven. Wie wil er snel bij zijn tegen een vanafprijs van € 80.330,-?Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.