Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Autonieuws
28 december 2017

BMW wereldwijd meest gegoogelde automerk

We vroegen ons al af waar de Europese fabrikanten bleven in Google's pas onthulde toplijst van meest gezochte automerken in 2017. Die was echter alleen van toepassing op de zoekfrequentie van de Amerikanen. Op mondiaal zoekniveau blijken de kaarten heel anders te zijn geschud.

In de VS mogen ze dan niet zo nieuwsgierig zijn naar online informatie over Europese automerken, wereldwijd bezien googelen we er beduidend vaker naar. En daarbij spant één merk, net als over heel 2016, de kroon: BMW. Exacte cijfers over zoekaantallen geeft Google niet vrij. In plaats daarvan stelde de internetgigant een ranglijst op basis van een indexcijfer, en het merk uit Mà¼nchen krijgt 100 toebedeeld.

Lachende derde
Ford staat met indexcijfer 90 op plaats twee en blijkt hiermee tevens op mondiaal niveau zeer populair te zijn op het wereldwijde web. In de Amerikaanse top-10 schittert het immers op positie één. Wel is het merk met de blauwe ovaal iets gedaald qua indexcijfer, te weten 5 punten ten opzichte van vorig jaar. En op plek drie van meest gegoogelde automerken in 2017? Honda, zowaar. Die hadden we zelf niet durven voorspellen, mede omdat de rol van het Japanse merk op Europese bodem lang niet meer zo betekenisvol is als dat het ooit was.

Mercedes ruilt met Audi
Struinen we deze top-10 verder af, dan vinden we het volgende Europese automerk op plaats vier. Dat is Mercedes-Benz. Vorig jaar moest die het nog doen met een zesde stek, daar waar nu Audi te vinden is. En dat betekent dat de twee Duitse premiummerken van plek zijn geruild in vergelijk 2016.Ertussen heeft Toyota zich gewurmd. Met indexcijfer 75 eindigen de Japanners dit jaar op vijf. Hekkensluiter van de top-10 van meest gegoogelde automerken wereldwijd is Volkswagen. Maar daarvoor zitten eigenlijk eerst nog respectievelijk Nissan, Jeep en Hyundai. Oftewel, Europese automerken scoren niet slecht onder internetters, maar de onlinewereld domineren doen ze ook niet.

Nederland
Hoe anders is dat op microniveau, in dit geval ons eigen kikkerlandje. Onder googelende Nederlanders maken de duurdere merken wel de dienst uit. Zo wordt het ganse ereschavot gevuld door het Duitse premiumtrio. Met ook hier BMW op één en Mercedes en Audi respectievelijk een zilveren en bronzen plak. Volvo neemt plek vier in, gevolgd door Opel en Ford. Peugeot is het zevende merk waarnaar het meest wordt gegoogled in Nederland. Nog voor Volkswagen, dat op de achtste positie eindigt dit jaar. Renault en Toyota maken de 'Nederlandse' top-10 compleet. Dat BMW net als vorig jaar de grootste winnaar is, blijkt ook wel uit het feit dat op provinciaal niveau men eveneens het vaakst naar dit merk zoekt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken