Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Porsche 911 GT2 RS scherpt Ring-record aan met liefst 10 seconden

26 september 2017 - Slecht en goed nieuws voor Porsche. De 918 Spyder is zijn ronderecord op de Ną¼rburgring kwijt. Het goede is dan weer dat het nog altijd in handen blijft van Porsche, want het is de nieuwe 911 GT2 RS die het felbegeerde stokje heeft overgenomen.

6 minuten, 47 seconden en drie tiende van een seconde; niet langer heeft de nieuwe Porsche 911 GT2 RS nodig voor een ronde over de 20,6 kilometer lange Ną¼rburgring. Dat is zomaar eventjes tien seconden sneller dan de al verbluffende tijd van de 918 Spyder vier jaar geleden.Lamborghini zou overigens - met de Huracan Performante - enige tijd geleden 6:52 minuten hebben geklokt, maar over de echtheid daarvan twijfelen nog altijd velen.

Missie meer dan geslaagd
Frank-Steffen Walliser, hoofd Motorsport en GT-auto's bij Porsche is uiterst trots op het resultaat: 'Bij de start van de ontwikkeling hadden we voor de 911 GT2 RS als doel om een rondetijd onder 7 minuten en 5 seconden te realiseren. Daar zijn we maar liefst 17,7 seconden onder gebleven. De credits daarvoor gaan naar onze ontwikkelingsingenieurs, de technici en de rijders. De GT2 RS is nu niet alleen de krachtigste, maar ook de snelste 911 die we ooit hebben gebouwd.'

Extreem knap
De bloedsnelle tijd van de 911 GT2 RS is extra knap bij de wetenschap dat het motorvermogen ervan een stuk lager ligt dan dat van de 918 Spyder: 700 versus 887 pk. Bovendien wordt de GT2 niet ondersteunt door de krachtige boost van een elektromotor. Applaus dus voor de geblazen 3.8 liter zescilinder-boxer.

Extreem constant
De nieuwe toptijd was geen toevalstreffer, volgens Porsche. De Duitse coureur Lars Kern (30) en de Brit Nick Tandy (32) braken namelijk eigenlijk direct al door vijf ronden op rij tijden onder de 6.50 minuten te realiseren. Andreas Preuninger, projectleider GT-straatauto's, daarover: 'De 911 GT2 RS toont zijn klasse niet alleen met het record, maar ook door zijn constante presteren.'

Zelf proberen?
De kersverse recordhouder was niet speciaal geprepareerd voor het trotseren van de Ring en als ieder andere 911 GT2 RS die momenteel te koop is. Dus wil je ook een poging wagen? Dat kan dat voor 3,5 ton, een entreekaartje en de nodige liters peut. Maar toch vooral een flinke dosis lef en stuurmanskunsten. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.