Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Alpina D5 S is 's werelds snelste diesel

13 september 2017 - Alpina D5. Dat is de 5-serie die door de handen van BMW-tuner Alpina is gegaan. Dat laatste zinnetje is overigens technisch niet 100% juist, gezien het bedrijf een fabrikantstatus heeft. Hoe dan ook, feit is dat de nieuwe Alpina D5 S je het water in de mond doet lopen.

BMW zelf schroeft inmiddels al vier turbo's op een motor. Denk M550d. Een beetje overdreven, vindt Alpina, dat genoeg denkt te hebben aan drie stuks. En gelijk heeft het, want de D5 S weet het ook daarmee tot maar liefst 382 diesel-pk's te schoppen. Net een fractie minder dan BMW's eigen topdiesel. Echter je weet: pk's zeggen niet alles. Koppel des te meer. En daarvan vloeit het nog heel wat rijkelijker bij de nieuwe Alpina D5 dan de BMW M550d.

Koppelbeul
800 Newtonmeters kan de triturbo-zescilinder van de Alpina D5 richting de wielen sturen. Gelukkig gaat dat altijd naar alle vier de wielen, want anders sta je om de haverklap bij de bandenboer voor nieuw 285-rubber. Vloer je het gaspedaal van de D5 in één keer tegen het schutbord, dan zou na 4,4 seconden de 100 km/h al doorbroken moeten worden. Een vertrouwen dat deels wordt gelegd in een 8-traps automaat.En de topsnelheid? Daarmee breekt zelfs bij de M5-rijder het angstzweet uit omdat Alpina een broertje dood heeft aan begrenzers. Pas bij 286 km/h moet de D5 S zich gewonnen geven tegen de natuurwetten, waarmee het volgens Alpina de snelste diesel ter wereld is.

Kost dat?
Uiteraard is een smaakmaker als de Alpina D5 S niet het koopje van de week. Zo moet je bij de fabriek € 87.900,- achterlaten voor een Sedan en € 90.400,- voor een Touring. Exclusief lokale belastingen welteverstaan. Ter vergelijk: de 400 pk en 620 Nm sterke BMW M550d kost in Nederland € 107.995,-.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.