Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Facelift en sportversie voor BMW i3

28 augustus 2017 - Bij BMW staat de IAA volledig in het teken van haar M- en i-label. Want het Beierse merk reist niet alleen met de nieuwe M5 en i8 Roadster naar Frankfurt, ook de gefacelifte i3 zal er z'n debuut beleven.

Toen het submerk BMW i zo'n 5 jaar geleden met veel bombarie werd gelanceerd en nagenoeg tegelijk aftrapte met de i8 en i3 waren de reacties nogal tweeledig. De hybride-sportauto kreeg de handen meteen en masse op elkaar. De i3 daarentegen was een typische haat-liefde-auto. Je vindt 'm geweldig of afgrijselijk.Of dit de i3 in de weg heeft gezeten? Volgens BMW niet, want het beweert dat de i3 momenteel 'de bestverkopende elektrische auto in het premium compacte segment' is. Kan zomaar zijn, al vragen we wel een beetje af: is er à¼berhaupt concurrentie, waarbij je dan vooral moet letten op het woordje 'premium'?

Frisse neus
Afijn, laten we het nu vooral hebben over aan hetgeen BMW aan de i3 heeft veranderd. Een andere voorbumper zoal, voorzien van horizontale richtingaanwijzers daar waar eerder de ronde mistpitten zaten. Ook de kenmerkende 'nieren' lijken wat meer aangezet en LED-techniek sieren voortaan de koplampen en clignoteurs. Aan de achterzijde is de bumper ook hertekend, maar subtieler. Bovendien zijn de A-stijlen en dakbogen nu in het zwart uit te voeren. En er zijn nieuwe lakkleuren, te weten Melbourne Red metallic en Imperial Blue metallic.

Groot scherm
In het toch al sfeervolle interieur zijn de aanpassingen minimaal. Eigenlijk valt enkel het grotere centrale display van het iDrive-infotainmentsysteem op. Dat meet nu ruim 10 inch in diameter in plaats van 6,2 inch voorheen. BMW meldt evenwel dat er ook nieuwe bekledingstoffen verkrijgbaar zijn in combinatie Solaric Brown leder/schapenwol, evenals nieuwe digitale diensten van BMW i ConnectedDrive.

Onderhuids
Onder de korte motorkap blijft de reguliere i3 een vermogen hebben van 170 pk bij een koppel van 250 Nm. Opmerkelijk bij een facelift, al is de accucapaciteit voortaan wel groter met 33 kWh tegen 22 kWh voorheen. Volgens de NEDC-cyclus kom je hier zo'n 300 kilometer ver mee. De meer realistische WLTP-cyclus noteert echter een actieradius van tussen de 235 en 255 kilometer.Zeker weten dat je het ritje naar dat ene pretpark of het verre strand haalt? Verkies dan de i3 met range-extender in de vorm van een 2-cilinder benzinemotor met 38 additionele pk's. Hoeveel verder je hiermee geraakt is echter niet duidelijk. Wel dat je ermee in 8 tellen naar de 100 km/h snelt. De volledig elektrische i3 is zelfs nog ietsje vlotter met een tijd van 7,3 seconden. De topsnelheid van beide versies ligt op 150 km/h.

Sportieve i3s
Als compleet nieuwe uitvoering is er de BMW i3s. Deze heeft zowel optisch als technisch een sportieve inborst. Zo bevat de aandrijflijn 14 pk en 20 Nm extra, waarmee het totaalvermogen op 184 pk en 270 Nm ligt, goed voor nog eens vierde tiende sneller naar de honderd. De topsnelheid van de i3s bedraagt 160 km/h. Een negatief effect op de actieradius hebben deze net even wat vlottere prestaties. Ook voor de i3s wordt een WLTP-reikwijdte opgegeven van 235 tot 255 kilometer opgegeven.Standaard staat de i3s op een 10 mm verlaagd onderstel en heeft 'ie een grotere spoorbreedte ten gunste van de wegligging. 20 inch wielen zijn eveneens ingegrepen en de banden die daaromheen liggen zijn breder dan die van de reguliere i3. Bovendien reageert de i3s alerter op het gas en heeft BMW i de besturing scherper afgesteld (in Sport-modus).Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.